Op 13 januari 2010 twittert Anouk Beeren, Manager E-commerce bij foodservice groothandel Deli XL: “Horecava bezocht en nu druk bezig met uitrol nieuw online concept Foodreporter. Voor al je food inspiratie.” Heel voorzichtig start Deli XL in dat jaar met videorapportages vanaf events als Deli XL Foodservice Fair. Inmiddels zijn we drie jaar en 270 videoblogs verder en is Food Reporter één van de genomineerde concepten voor de B2B Marketing Award 2013. Tijd om eens te kijken waar Food Reporter nu staat, wat het Deli XL heeft opgeleverd en wat de plannen zijn voor de toekomst.
Marco van Davenhorst, Social Media Marketeer bij Deli XL, beschrijft op Marketingfacts hoe Food Reporter met beperkte middelen als bottom-up concept vanuit de e-commerceafdeling is ontstaan om een voor Deli XL lastige doelgroep, de horeca-ondernemer, te bereiken met luchtige en relevante content. Het ultieme doel is dat Deli XL rondom deze content een community wil opbouwen met de horeca-ondernemers.
Als we via Coosto in de geschiedenis duiken van Food Reporter, dan zien we dat het concept pas echt van de grond komt als eind 2010 ook Twitter (4.000+ volgers) en Facebook (400+ fans) worden ingezet om de videoblogs (75.000+ views) onder de aandacht te brengen.
Met het toenemen van het bereik wordt Food Reporter ook interessant voor partners uit het netwerk. Zo is Horeca Entree mediapartner geworden van Food Reporter en sluiten steeds meer trendwatchers, topchefs en andere geïnteresseerden zich aan bij het netwerk om samen te werken. Deze maand bijvoorbeeld organiseert Food Reporter samen met netwerkpartner Friesland Campina de actie “Mooiste Koffie van Nederland” en zien we blogposts van De mooiste latte-art creaties tot Het succes van een nieuw koffiecafé: The Fuzz Coffee & Tunes.
Helaas heb ik geen cijfers over het bereik en het aantal actieve netwerkpartners van Food Reporter, maar duidelijk is dat Food Reporter zich heeft ontwikkeld van een bottum-up concept uit de koker van de afdeling e-commerce tot een breed gerespecteerd concept dat een traditionele B2B-organisatie stap voor stap meeneemt naar het nieuwe netwerktijdperk. Uit recent reputatie-onderzoek blijkt ook dat het imago van Deli XL aan het veranderen is. Food Reporter en vooral ook de zichtbaarheid van de reporters op de diverse events draagt daar zeker aan bij.
Het feit dat Food Reporter nu midden in de horecadoelgroep acteert zal de komende tijd zeker resulteren in nieuwe samenwerkingen. Zo heb ik begrepen dat er gesprekken zijn met topkoks die willen bijdragen aan Food Reporter en is de verwachting dat er nog meer samenwerkingen zullen komen met opinieleiders en mediapartners. Deli XL laat met Food Reporter zien hoe de toekomst van B2B marketing er uit zal zien. Vanuit goede en relevante content werken aan een relevant netwerk waarin samenwerking centraal staat. Social media is daarin een belangrijke katalysator.
1 reactie
Inmiddels is bekend dat Deli XL de B2B Marketing Award 2013 heeft gewonnen. Hieronder het persbericht dat afgelopen week is verstuurd:
Food Reporter van Deli XL wint B2B Marketing Award 2013
Amsterdam, 15 maart 2013 – Food Reporter, het online platform voor succesverhalen in de horeca, is zelf een succesverhaal geworden. Het project van groothandel Deli XL is tijdens het B2B Marketing Forum in Amsterdam uitgeroepen tot winnaar van de B2B Marketing Award 2013. De jury waardeerde vooral de geringe investering en het enthousiasme van de initiatiefnemers.
Tijdens het B2B Marketing Forum maakten drie cases kans op de titel. De Rabobank begon in 2008 met het project ‘Ik ga starten’ om meer te doen richting ondernemers die hun eigen bedrijf wilden starten. KLM was kanshebber vanwege het interactief traject om ‘slapende’ klanten weer een reis te laten boeken. Deli XL gooide hoge ogen met Food Reporter, waar de succesverhalen van horecazaken worden belicht. Door de stemmen van het publiek in de zaal en het oordeel van de jury samen te voegen, werd de winnaar bepaald. Het bleek dat de jury en het publiek het eens waren over de winnaar, en zo kondigde juryvoorzitter Hans Molenaar van Beeckestijn Business School trots de winnaar aan: Food Reporter.
Het platform startte in 2010 met video’s op Youtube en een Twitter-account om succesverhalen in de horeca te laten zien. “Dat gaat ideaal met Twitter. Je kunt het snel en eenvoudig delen. Het gaat niet goed in de horeca en we wilden juist een platform bieden met succesverhalen om anderen ook weer te inspireren. Dat is de kracht van het platform”, legt sociale media adviseur Marco van Davenhorst van Food Reporter uit.
Inmiddels wordt het platform, inclusief website, gebruikt als podium met een eigen community. Van Davenhorst: “Je eigen boodschap op het publiek afvuren, werkt niet meer. Je moet mensen betrekken bij je merk. Het gaat niet om ons verhaal, maar je bouwt samen aan een betere horecaomgeving.” Het is bijzonder dat dit werkt met een geringe investering. Volgens Van Davenhorst heeft het project nog geen tweeduizend euro gekost. “Een website, twee camera’s en twee microfoons is genoeg. Als je maar een leuk team hebt dat met passie aan de slag gaat met content.”
Food Reporter laat zien dat het maken van content verder gaat dan schrijven. Het jonge team gaat met een camera op zoek naar bijzondere horecaverhalen. De boodschap van Van Davenhorst is daarom eenvoudig: “Blijf niet achter je bureau zitten, maar ga gewoon op pad.” Deze aanpak komt vanuit de B2C, maar Food Reporter laat zien dat het ook in B2B werkt. “B2B draait om relaties en je kunt bedrijven betrekken bij je organisatie door een leuk initiatief te starten.” Van Davenhorst stelt dat je pas een relatie opbouwt als je mensen echt spreekt. “Maar je bouwt een nog mooiere relatie als je hen het podium geeft en niet zelf het podium pakt.”