Blog:

Overleven door permanent te vernieuwen

door Marco Derksen op 25 november 2012

Om te overleven moet een bedrijf zich permanent vernieuwen, betoogt Jan Adriaanse dit weekend in een meer dan lezenswaardig artikel in NRC. Adriaanse is Hoogleraar Turnaround Management aan de Universiteit van Leiden waar hij afgelopen week zijn oratie uitsprak.

Nederland staat, zo verwacht Adriaanse, aan de vooravond van nog een aantal forse bedrijfssaneringen. Adriaanse is van mening dat de overheid ondernemingen in crisis niet moet redden. Bedrijven moeten zichzelf redden door permanent te blijven vernieuwen. Op het argument dat er in het verleden voorbeelden zijn van succesvolle steuninterventies door de overheid (denk aan Daf in 1993, KPN in 2001), geeft Adriaanse als antwoord dat de wereld van toen overzichtelijker was:

De voorkeuren van producenten en consumenten veranderen nu razendsnel. De technologische veranderingen gaan ook heel snel. De wereld is veel transparanter en competitieve geworden. Managementgoeroe Michael Porter sprak nog van toetredingsdrempels. Deze drempels waren vaak hoog in markten met een hoog rendement. Maar deze drempels zijn in de geglobaliseerde wereld verdwenen. Achter je pc start je meen een goede website een bedrijf en kun je producenten vanuit de hele wereld benaderen en multinationals beconcurreren. Wij noemen dat mininationals. In zo’n wereld past geen overheidsingrijpen met staatssteun. Principieel ben ik er ook op tegen. Laat de markt gewoon haar werk doen.

Bron: NRC

1 reactie

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (845)
Contact