Afgelopen week was ik op uitnodiging van Thomas Marzano te gast bij het Philips Innovation Expirerence in het markante Klokgebouw op Strijp-S, het voormalige bedrijventerrein van Philips in Eindhoven. Na een korte introductie van Hans de Jong (voorzitter Directie Philips Benelux) en een presentatie van Frans van Houten (CEO Philips), werden enkele voorbeelden van innovaties op het gebied van Sustainable Living, Health, Livable Cities en Personal Space gepresenteerd (zie ook verslag op Marketingfacts).
Frans van Houten schetste een aantal grote uitdagingen waar wij als samenleving voor staan. Zo is de verwachting dat er in 2050 wereldwijd ruim 9 miljard mensen zijn waarvan 2,4 miljard mensen 60 jaar of ouder zijn. Dat vraagt om een verandering in de manier waarop we leven. Philips wil daar een bijdrage aan leveren door zich te richten op duurzame innovaties. Alhoewel een aantal productpresentaties van een erg hoog tellsell-gehalte waren, werd ik ook aangenaam verrast door ontwikkelingen zoals pay-per-lux (betalen voor hoeveelheid gebruikt licht waarmee niet een product maar een dienst wordt geleverd), CityTouch (lichtmanagementsysteem voor steden waardoor een energiebesparing van 70 procent kan worden gerealiseerd) en Cityfarming met LED (een stad als New York zou vwb groente en fruit zelfvoorzienend kunnen zijn met groente en fruitteelt in en op 20 stadsgebouwen).
Op de vraag hoe Philips deze cultuuromslag op gebied van innovatie heeft weten te realiseren, gaf van Houten aan dat Philips een snelweg heeft gecreerd naar innovatie waarbij hij de volgende succesfactoren benoemde:
- een heldere visie hebben,
- goede mensen aannemen,
- samenwerking stimuleren,
- investeren,
- en geen tijd verliezen in de waardeketen.
Zou het dan toch nog goed komen met onze Nederlandse trots op het gebied van technologische innovatie? Wat mij betreft graag!
1 reactie
Goed om te zien dat Arnhem ook heeft gekozen voor LED-verlichting (en realiseert daarmee een besparing van 50 procent):