We staan aan het begin van een nieuw tijdperk. Er is al jaren een onderstroom merkbaar in de maatschappij die door de opkomst van digitale media in een stroomversnelling is gekomen. Het wordt een tijdperk waarin de mens weer centraal staat, waarin kennis delen en samenwerken belangrijker zijn dan hiërarchische verhoudingen. Een periode waarin grote instellingen weer klein(er) worden en waarin openheid, transparantie en authenticiteit belangrijke waarden zijn. Maar wat betekenen deze technologische en sociale veranderingen voor (lokale) overheden? Wat zijn de bedreigingen maar vooral ook de mogelijkheden van de (lokale) overheden en wat betekent dit voor haar organisatie en technische infrastructuur?
Op 7 november ben ik een van de sprekers op het Cascadis Congres waarbij ik een antwoord zal geven op deze vragen. Tot die tijd ben ik op zoek naar aansprekende voorbeelden waarbij ofwel de burger eigen initiatief neemt ofwel de overheid de burger faciliteert. Heb je suggesties? Laat ze achter in de reacties!
22 reacties
Een dienst als verbeterdebuurt vertelt het positieve verhaal. Initiatief van onderaf, gefaciliteerd door een klein bedrijfje, met medewerking (als het goed is) van de lokale overheid. Concreet: een burger signaleert een probleem of een wens (“de wip in het buurtspeeltuintje is kapot”), verbeterdebuurt vangt dat signaal op en leidt het door naar de betreffende gemeentedienst. En de gemeente op haar beurt verplicht zich tot het geven van een antwoord. Wat dan ook weer via verbeterdebuurt terug komt bij die burger.
@Bart dank voor je suggestie, verbeterdebuurt is idd prachtig voorbeeld van betrokkenheid burger! Neem overigens ook zeker Dichtbij mee als voorbeeld. Heb jij wellicht nog een sprekend voorbeeld van buiten Arnhem waarin burgers platform gebruiken om hun stem te laten horen?
Tja, er zijn er elke dag enkele tientallen. Niet overdreven! Deze van vandaag uit Wormerveer is bijvoorbeeld wel mooi: http://www.dichtbij.nl/zaanstreek/regionaal-nieuws/artikel/2448883/fietsterreur-of-gemeentelijke-misser.aspx
@Bart dank!
In Arnhem loopt op dit moment al een tijd een verzet tegen het kunstencluster (en daarbij wordt regelmatig ook Arnhem Dichtbij ingezet): http://arnhem.dichtbij.nl/berichten/20120906_breder_verzet_tegen_kunstencluster
Met dank aan collega Paul Clappers:
De actie van Rogier Timmermans om een nieuw beeld in Sonsbeek te krijgen:
http://arnhem.dichtbij.nl/berichten/het_nieuwe_beeld_voor_sonsbeek_video (even doorklikken voor het hele verhaal)
De actie tegen een nieuwe supermarkt in Lombok:
http://arnhem.dichtbij.nl/berichten/20120830_alternatief_voor_ondergrondse_supermarkt_in_lombok
leidde tot vragen van Groenlinks
http://arnhem.dichtbij.nl/berichten/verzet_tegen_ondergrondse_supermarkt
Waar blijft de raad rondom Project X Arnhem?:
http://arnhem.dichtbij.nl/berichten/de_zwijgende_raad
en reactie D66
http://arnhem.dichtbij.nl/berichten/aanpak_project_x_was_gepast_verantwoording_volgt_later
Via Twitter komen nu ook suggesties binnen:
Rudy van Belkom verwijst me naar een TNO-rapport uit 2008 over de impact van nieuwe media voor de overheid:
http://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:7BlYkDQzmGwJ:scholar.google.com/+overheid+social+media&hl=nl&as_sdt=0&as_vis=1
Jurgen Bomans stuurt me nog voorbeelden op van webcare gemeente Haarlemmermeer
Via Davied van Berlo kwamen de volgende suggesties binnen: “EL&I heeft ervaring opgedaan met de energiewet. Andere mooie voorbeelden vind je op tijdschrift.ambtenaar20.nl, o.a. de interviews met Hans Vriend (Haarlem), Nico Paap (Amersfoort) en Roald Lapperre (EL&I). Kijk op Politie 2.0 voor twitterende politiemensen, ook altijd een mooi voorbeeld. Op Pleio: jeugdzorg.pleio.nl, jeugd020.pleio.nl, omgevingswet.pleio.nl bijvoorbeeld.”
Grappig, want ik vind verbeterdebuurt.nl en andere initiatieven op zich wel goed, maar waarom kun je meldingen openbare ruimte ook niet gewoon via twitter doorgeven en moet je nu persé naar een ander kanaal toe? Is eigenlijk hetzelfde als in de twitterbio opnemen dat vragen gesteld kunnen worden via een contactformulier op de website.
Uit mijn onderzoek (www.socialmediameetlat.nl) blijkt dat 71% van de burgers graag ook meldingen openbare ruimte via sociale media zouden willen kunnen melden. Dus goed initiatief, maar gemeenten zouden er beter mee om moeten gaan!
@David: goed punt, waarom een nieuw loket creëren als er al plekken zijn waar de burgers met elkaar communiceren?
Toeval of niet, recentelijk zijn twee boeken verschenen over sociale media en overheid:
http://koneksa-mondo.nl/2012/10/16/boek-wij-de-overheid/
http://koneksa-mondo.nl/2012/10/16/sociaal-kapitaal-de-meerwaarde-van-sociale-media-voor-gemeenten/
Beide besteld, ben benieuwd!
Suggesties : Zie de reacties op ‘Ning als lokale community’ > http://ambtenaar20.ning.com/forum/topics/ning-als-lokale-community en op ‘Onderzoek Wijkwebsites gemeente Dordrecht’ > http://ambtenaar20.ning.com/forum/topics/onderzoek-wijkwebsites-gemeente-dordrecht
Meer over webcare en sociale media bij (gemeentelijke) overheden :
– Werkconferentie webcare bij gemeenten
> http://ambtenaar20.ning.com/profiles/blogs/werkconferentie-webcare-bij-gemeenten
– Social media als officieel kanaal
> http://ambtenaar20.ning.com/forum/topics/social-media-als-officieel-kanaal
– Eerste gemeente met #webcareteam?
> http://ambtenaar20.ning.com/profiles/blogs/eerste-gemeente-met-webcareteam
breder…
tag : > http://ambtenaar20.ning.com/profiles/blog/list?tag=webcare
search : > http://ambtenaar20.ning.com/main/search/search?q=webcare
Suggestie, zie ook > http://www.linkedin.com/groups/Ambtenaar-20-111114 en gebruik daar de tab search.
@David: Ook een aardig voorbeeld van kanaalkeuze is die waarbij twitter zal worden gebruikt als 112-kanaal:
http://tinyurl.com/112twitteren
Een mooi voorbeeld wat Mett heeft gemaakt is Kern met Pit, een jaarlijkse wedstrijd georganiseerd door Koninklijke Nederlandse Heidemaatschappij: http://www.kernmetpit.nl/
Lees hier wat Mett doet qua online burgerparticipatie: http://www.mett.nl/systeem+online+burgerparticipatie+en+cocreatie/default.aspx
Via Martijn Kriens het voorbeeld van Code for America doorgekregen:
http://codeforamerica.org/about/
Komende maandag, 22 oktober 2012 : Sociale media voor steden en gemeenten > http://socialmediaconferencemechelen.wordpress.com/programma/ (via een tweet of RT)
@Jognet dank voor de link! Jammer dat ik hier nu pas van hoor; was er graag bij geweest!
Zag ‘m ook gisteren pas…
Ha Marco,
Bij deze voorbeelden mag Mijnbuurtje natuurlijk niet ontbreken…. begonnen als bewonersinitiatief vanuit de wijkkrant en http://www.dewijkwebsite.nl in Nijmegen-Oost, om zélf de informatievoorziening in de wijk te regelen. De afgelopen jaren groeide daaruit een steeds krachtiger digitaal dorps- en marktpleinconcept dat steeds meer bewoners, organisaties en wijken in Nijmegen gebruiken. Mijnbuurtje richt zich op wijkbewoners (onderlinge hulp, uitruil en contacten), professionals, MKB (wijkeconomie, cocreatie), organisaties (welzijn, wonen, zorg, veiligheid) en gemeente (informatie, betrekken bewoners bij inrichting wijken). Mijnbuurtje verbindt mensen nog meer met elkaar om samen de eigen buurt en wijk leuker, veiliger, gezonder en sterker te maken. Naast het online platform helpt mijnbuurtje bewoners en organisaties bij het organiseren en opzetten van digitale communities, bijv. door het trainen van mensen met een handicap of uitkering in de rol van lokale communitymanager.
‘Eerste netwerkbijeenkomst social media en gemeenten succes!’ > http://ambtenaar20.ning.com/profiles/blogs/eerste-netwerkbijeenkomst-social-media-en-gemeenten-succes
‘Het succes van lokaal: van Hart van Vlissingen tot Rondje Goes’ > http://www.edwinmijnsbergen.nl/2012/10/het-succes-van-lokaal-van-hart-van.html
Op de valreep: nog een paar acties uit de ‘groene’ hoek nodig? Lees voorbeelden in dit rapport rond burgerinitiatieven in natuur en landbouw (p. 68-71). http://edepot.wur.nl/210596 .
Het gaat per slot van rekening om ons eten en onze buurt. Succes!