Harry Potter en de psychologie van het overtuigen

door Marco Derksen op 29 september 2012

Afgelopen week was ik één van de deelnemers aan het seminar De psychologie van het overtuigen. Sprekers tijdens deze dag waren Robert Cialdini, Jim Stolze, Pacelle van Goethem, Roos Vonk, Jan van Setten, Jos Burgers en Remco Claassen.

Moet eerlijk zeggen dat ik iets meer had verwacht van Robert Cialdini, hoogleraar Psychologie en Marketing die wereldwijd wordt beschouwd als één van de autoriteiten op het gebied van gedragsbeïnvloeding. Cialdini bracht echter niet veel meer dan een korte toelichting op zijn 6 key principles of persuasion aangevuld met enkele praktijkvoorbeelden die we eerder hebben gelezen in zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion. Dat wil overigens niet zeggen dat mij het seminar is tegengevallen. Integendeel, ik werd positief verrast door de Nederlandse sprekers en dan met name door vakgenoot en goede kennis Jim Stolze.

Stolze begon zijn presentatie met het marketingverhaal achter The Wizarding World of Harry Potter, een themapark van Universal Studios in Orlando. In plaats van een miljoeneninvestering in traditionele marketing en PR om op 31 mei 2007 het themapark bekend te maken, koos Cindy Gordon van Universal Studios er voor om slechts 7 invloedrijke Harry Potter-bloggers (waaronder Mugglenet) te informeren. De betreffende bloggers ontvingen een speciale brief van Perkamentus waarin ze werden uitgenodigd voor een geheime webcast dat precies om 0:00 uur die nacht zou plaatsvinden. Tijdens deze speciale webcast informeerden Cindy Gordon en Stuart Craig (vormgever van de Harry Potter filmsets) de bloggers over de opening van het themapark. Binnen 24 uur na deze bekendmaking had dit nieuws 350 miljoen mensen bereikt via (digitale) mond-tot-mond reclame.

Een prachtig verhaal waarmee Stolze het publiek de opdracht meegaf om eens na te denken over wie onze 7 meest invloedrijke relaties zijn en op welke manier wij met deze relaties iets bijzonders zouden kunnen doen. Ga er zeker over nadenken!

Ik had overigens het verhaal al eens eerder gehoord via David Meerman Scott (video) maar ben nog steeds op zoek naar antwoorden op vragen als wie waren nu die 7 bloggers en hoe zijn ze geselecteerd? Op welke manier heeft het bericht zich verspreid en hoe hebben ze dat bereik van 350 miljoen kunnen vaststellen? Als iemand het antwoord weet hoor ik het graag!

2 reacties

Beantwoord

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1026)
Contact