Marco Derksen

Digitaal strateeg, docent en ondernemer

Marco Derksen is oprichter/partner van Marketingfacts en strategisch adviesbureau Upstream met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van digitale technologie, innovatie en media. Hij inspireert, adviseert en begeleidt organisaties in de verandering naar de nieuwe netwerksamenleving.

Na zijn studie scheikunde aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) en Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN) is Marco in 1991 gestart als wetenschappelijk medewerker aan de KUN en later bij Organon (toen nog onderdeel van Akzo Nobel). Eind jaren negentig heeft hij de overstap gemaakt naar marketing-communicatie. Na zes jaar te hebben gewerkt voor bureaus als VODW en Share of Mind, is hij in 2005 gestart als zelfstandig ondernemer.

Op dat moment heeft Marco de basis gelegd voor het huidige Upstream, een strategisch adviesbureau dat op basis van actuele marktkennis zich richt op het inspireren van mens en organisaties, het geven van strategisch advies en het ondersteunen bij digitale vraagstukken. De afgelopen jaren heeft hij gewerkt voor zowel profit als non-profit organisaties als Bidfood, Dirkzwager, ING, Rabobank, TUI, Cito, T-Mobile, Radboud UMC, HAN, Provincie Gelderland, Waterschapshuis, Rijkswaterstaat en Nationale Politie.

Marco is naast initiatiefnemer van Marketingfacts (één van de meest toonaangevende marketingblogs van Nederland) ook (mede-)oprichter van platformen als Foodlog, TravelNext, SportNext, Dagstage.nl en Arnhem Direct. Verder is hij vier jaar voorzitter geweest van het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB), de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie, ruim acht jaar lid van de Raad van Toezicht VPRO, vier jaar lid van de DDMA Privacy Auroriteit en ruim tien jaar besluurslid van poppodium Luxor Live. Tegenwoordig is Marco lid van de Raad van Toezicht Festival Hoogte 80/Posttheater en commissaris bij Woningcorporatie Woonmensen. Samen met Jan van Dijk was hij van 2013 tot 2019 kerndocent van de leergang Leiderschap bij Digitale Transformaties aan de AOG School of Management, de post-academische opleider van Rijksuniversiteit Groningen. Op dit moment is Marco (kern)docent van diverse post-hbo en post-academische leergangen aan diverse opleeidingsinstituten zoals HAN en de Politieacademie.

Marco is in 2008 onderscheiden met de Coq d’Honneur, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de communicatiebranche aan personen die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt voor het marketingcommunicatievak.

Marco woont in Arnhem samen met zijn vrouw. Samen hebben ze twee prachtige dochters die beide in Amsterdam wonen en werken. Zijn passies zijn lekker eten, muziek en fotografie.

Wil je verkennen hoe ik jou of jouw organisatie kan ondersteunen, als inspiratiebron, begeleider of strategisch partner? Laten we kennismaken.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1232)
Contact