Digitalisering, innovatie en arbeidsmarkt zijn de belangrijkste strategische thema’s voor CEO’s in 2019. Althans, dat blijkt uit Berenschot Strategy Trends 2019, de elfde editie van het strategieonderzoek van adviesbureau Berenschot waar dit keer ruim 750 organisaties aan deelnamen.
In het rapport worden de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek toegelicht met behulp van grafieken en een aantal verdiepende interviews. In hoofdstuk 1 wordt allereerst een overzicht gegeven van de onderwerpen die op de strategische agenda staan in de Nederlandse boardrooms in 2019.
In hoofdstuk 2 worden deze onderwerpen vertaald naar strategie door te kijken wat de impact is op het onderscheidend vermogen en de businessmodellen van organisaties. In de hoofdstukken daarna vindt een verdieping plaats op de belangrijkste thema’s van dit jaar: innovatie, digitalisering en technologie (hoofdstuk 3) en arbeidsmarkt (hoofdstuk 4). In hoofdstuk 5 en 6 volgen andere actuele onderwerpen die duidelijk aan een opmars bezig zijn op de strategische agenda van ondernemend Nederland: groei duurzaamheid/MVO en de energietransitie. Tot slot zoomen ze in hoofdstuk 7 in op internationalisatie. Dit thema is door het instabiele internationale economisch klimaat met o.a. de Brexit minder populair, maar strategisch nog steeds zeer relevant voor 2019.
Via: Berenschot.nl
1 reactie
En een bericht op nationaalregister.nl met de duiding dat deze trends ook steeds meer op de agenda van RvC/RvT’s staan:
https://www.nationaalregister.nl/kennisbank/berenschot-strategy-trends-onderzoek-wijst-uit