Al in de jaren dertig van de vorige eeuw hebben Roethlisberger en Dickson aangetoond dat veel van de patronen van menselijke interactie in organisaties vaak geen goede representatie zijn van de formele organisatiestructuur.
De informele interactie tussen medewerkers die we ook wel karakteriseren als de cultuur van een organisatie, blijkt van grote invloed te zijn op het leervermogen, de innovatiekracht en de prestatie van een organisatie. Het is dan ook opmerkelijk dat maar weinig organisaties inzicht hebben in hun informele organisatiestructuur. Met de opkomst van digitalisering lijkt daar verandering in te komen.
De methode voor het analyseren en modelleren van de informele organisatiestructuur op basis van menselijke interactie in organisaties noemen we ook wel organizational network analysis of organisatorische netwerkanalyse (ONA).
Afgelopen maand publiceerde David Green, voormalig Global Director van People Analytics Solutions bij IBM Watson Talent, een nieuwsbrief met als thema organizational network analysis (ONA). In de nieuwsbrief verwijst Green oa naar Adaptive Space, het recente boek van Michael Arena, Chief Talent Officer bij General Motors, over het belang van organisatorische netwerkanalyse.
Geen tijd voor het boek? Bekijk dan de webinar van Michael Arena (slides):
3 reacties
Nicholas Creswell (Thomson Reuters) over waarom netwerken belangrijk zijn in organisaties (video, slides, interview).
The role of Organisational Network Analysis in People Analytics:
https://www.myhrfuture.com/blog/2018/5/23/the-role-of-organisational-network-analysis-in-people-analytics
Use Networks to Drive Culture Change:
https://sloanreview.mit.edu/article/use-networks-to-drive-culture-change/