Hoe te ondernemen in een snel veranderende digitale wereld? Steven van Belleghem in gesprek met Ronnie Overgoor waarin hij 5 ondernemerslessen geeft op het gebied van digitalisatie.
- Digital First is Customer First without compromise
We zijn in de derde fase van digitalisatie beland. De eerste fase was internet, de tweede was mobile en de derde fase is artificial intelligence. (…) We zijn zo obsessed door technologie, maar het gaat eigenlijk om de klant aldus van Belleghem. - Evolueer van mobile first naar AI first
The circle of life van AI ziet er zo uit: je hebt een goed product of dienst, die krijgt klanten, die klanten genereren data en dankzij die data ga je verbeteren of veranderen. Dat is de grondstof om op termijn die conversatie te automatiseren. Ik heb het gevoel dat heel veel mensen Artificial Intelligence niet snappen. - Werk samen met de grote tech platformen
Dat is vaak een duivels dilemma. Ik hoor vaak de kritiek van kleinere ondernemers: het is te groot en te duur, dat lukt ons niet. Maar het is Facebook gelukt om voor een klein bedrag jouw dienst of product te promoten. Je hebt dan een enorm bereik. Waar massamedia voorheen niet beschikbaar was voor kleinere ondernemers, heb je die kans nu wel. - Strijd voor een eigen indentiteit in een wereld vol met tech platformen
Convenience level, marketing naar machines, leverage van je sterktes en de nieuwe communicatiekanalen slim gebruiken: op die manier kun je terugvechten tegen de grote platforms. - De human touch neemt toe in belang in een digitale wereld
Als iets schaars wordt, wordt iets waardevollers. Het menselijke aspect stijgt in belang. Dat is simpel, maar ook complex. Kijk naar de bancaire wereld: Vroeger gingen mensen 52 keer naar een bank, de bank had 52 keer om te scoren. Nu gaan ze nog twee keer per jaar: het performance level moet dus veel hoger zijn.