Zembla en Toekomstmakers over big data en privacy

door Marco Derksen op 3 december 2015

https://www.youtube.com/watch?v=c8jv9fV8tJY
ZEMBLA, het onderzoeksjournalistieke programma van de VARA, duikt in de wereld van big data en privacy. In de tweedelige documentaire ‘Data, het nieuwe goud‘, laat het zien hoe via internet privacygevoelige data wordt verzameld en verhandeld. Gisteravond konden we de eerste aflevering zien waarin onderzoeksjournalist Sander Rietveld de kijker meeneemt in de wereld van big data en privacy.

Zembla over big data en privacyHet is goed dat de publieke omroep aandacht heeft voor het onderwerp privacy. Veel mensen hebben namelijk nog steeds geen idee hoeveel privacygevoelige data over ze wordt verzameld en verhandeld. ZEMBLA is daarin gisteravond zeker geslaagd. Bijna 500.000 kijkers werden even goed wakker geschud. Het liet zien hoe de data wordt verzameld nadat gebruikers over het internet surfen en gebruik maken van internetdiensten. Met al die gegevens wordt een profiel gemaakt van de gebruikers dat vervolgens voor veel geld wordt verkocht aan marketeers, kredietbeoordelaars, verzekeraars en andere geïnteresseerden.

Privacy is een illusie

Ik schreef al eerder een blog waarin ik aangeef dat het een illusie is om te denken dat de overheid ons tegen deze praktijken kan beschermen. Dat betekent dat we het denken over privacy moeten omkeren. Mensen moeten zich realiseren dat alles wat ze doen, wordt geregistreerd en kan worden gebruikt. Mensen moeten zich realiseren dat als ze sommige zaken privé willen houden, dat ze zichzelf moeten beschermen.

Het verbaasde me dan ook dat ZEMBLA aan het eind van de eerste aflevering wel een erg eenzijdig en onjuist beeld schetst over de lobby van branchepartijen als DDMA. Hebben ze uberhaupt iemand van DDMA gesproken en gevraagd naar een toelichting? Is ZEMBLA er zich van bewust dat de huidige cookiewetgeving er juist voor heeft gezorgd dat gebruikers steeds nonchalanter worden en op websites ‘blind’ de privacyvoorwaarden accepteren? Wat mij betreft zouden overheid, onderwijs en branchepartijen gezamenlijk moeten werken aan betere voorlichting zodat mensen zich er bewuster van zijn dat ze een digitale footprint achterlaten en hoe ze daar het best mee om kunnen gaan.

Toekomstmakers over big data in de winkel

Toeval of niet, gisteravond had ook het informatieve programma Toekomstmakers van RTLZ een aflevering over big data en privacy. Niet alleen op internet, maar ook in de winkel: big data in de winkel.

Toekomstmakers over big data in de winkel

Hella Hueck en Jim Stolze nemen in deze aflevering van Toekomstmakers de kijker mee naar o.a. Sneek en het Franse Kleppiere waar technologieen als iBeacon worden ingezet om het winkelen (net als op internet) persoonlijker te maken. iBeacons zijn kleine zendertjes, die gericht informatie naar mobiele telefoons kunnen sturen als je in de buurt bent.

Ook Toekomtmakers staat stil bij de gevolgen van big data voor privacy. Het verwacht dat de privacywetten in Nederland en Europa in de toekomst verder worden aangescherpt. Het is daarin gelukkig een stuk realistischer en genuanceerder dan ZEMBLA. Winkelen is minder privé dan vroeger, en dat zal ook niet meer veranderen. Bedrijven zullen moeten innoveren op het gebied van big data en privacy om te overleven. Jim Stolze die een beetje moe wordt van de klaagcultuur in Nederland, verwoord dat aan het eind wat mij betreft treffend: “Bedrijven die het goed doen overleven, bedrijven die er misbruik van maken zullen verdwijnen omdat daar de klanten straks niet meer naar toe gaan.”

Uitzendingen terugkijken:

Meer lezen:

3 reacties

Vanavond Zembla met het tweede deel van de documentaire het nieuwe goud over gezondheidsapps. Ze tellen het aantal stappen dat je zet, ze controleren je dag- en nachtritme, ze meten je bloeddruk en hartslag, calorieën worden bijgehouden. Een goede ontwikkeling vindt minister Schippers van Volksgezondheid, want als we onze gezondheid met behulp van smartphone en internet goed in de gaten houden, kunnen de zorgkosten omlaag. We beschikken immers nu zelf over interessante persoonlijke medische informatie. Maar wie beschermt deze medische gegevens? Want wat de meeste ‘app-gebruikers’ niet weten is dat er bedrijven zijn die om hele andere redenen ook geïnteresseerd zijn in onze medische data. Wie zijn die bedrijven en wat doen ze met al die informatie over onze gezondheid? Zembla onderzoekt de handel in privacygevoelige gegevens.

http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/09-12-2015

Beantwoord

“Bedrijven die het goed doen overleven, bedrijven die er misbruik van maken zullen verdwijnen omdat daar de klanten straks niet meer naar toe gaan.”

Een optimistische gedachte waar ik graag in wil geloven, maar niet op durf te vertrouwen.

Wat ik denk vaak te zien zijn uitwassen van het kapitalise waarbij in vrije markten met winner-take-all dynamieken monopolisten ontstaan. Die monopolisten kunnen ongewenst gedrag blijven vertonen zonder daardoor voldoende door consumenten (en ook overheden) te worden bestraft.

Perceptie van de ernst en omvang van het probleem (paar slachtoffers, schade in de toekomst, ver van mijn bed) en gebrek aan mogelijkheden om over te stappen maken dat dat laatste dan niet gebeurt.

Beantwoord

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1026)
Contact