Volgens de kenners was Pinkpop 2015 weer een geweldig festival. VPRO’s 3voor12 plaatste deze week voor de liefhebber nog eens de tien magische momenten van Pinkpop 2015 op een rij: van het cadeau van De Jeugd van Tegenwoordig, de menselijkheid van Muse en uiteraard het biertje voor John Coffey.
Pinkpop 2015 betekende ook een doorbraak van de social livestreaming-dienst Periscope voor het streamen van muziekoptredens. 3voor12 schrijft over de 42-jarige Suzanne Unck uit Zeist die haar iPhone 5 en accu opoffert om de show van Muse wereldkundig te maken. De respons is geweldig: honderden mensen kijken thuis mee en het beeld blijkt opmerkelijk goed. Ook The Script doet mee aan de ontwikkelingen: ze Periscopen zelf hun hele Pinkpop-show vanaf het podium. Opmerkelijk, omdat tot vorig jaar het mobiel bereik op festivals als Pinkpop ronduit slecht was. Dit jaar waren er minder klachten op social media terwijl volgens Vodafone het dataverbruik op Pinkpop 2015 maar liefst 350 procent is gestegen ten opzichte van 2014. Terecht dus dat MobileCowboys stelt dat de providers KPN, T-Mobile en Vodafone blijkbaar maatregelen hebben getroffen.
Op Twitter volgde al snel de vraag hoe de providers dit voor elkaar hebben gekregen en of het een blijvende verbetering is. Willem van de Kerkhof zocht het uit en kwam vandaag met zijn blog. De providers hebben de bestaande masten aangepast (zenders meer gericht op festivalterrein) en hebben zgn. Cell On Wheels, een vrachtwagen of container met een extra mast, in de omgeving geplaatst.
Vraag is of het een blijvende verbetering is, of de providers dit in de toekomst standaard doen bij muziekfestivals (en andere grote events) of dat we in de toekomst satelliet-verbindingen hebben die sterk genoeg zijn om de vraag naar mobiel internet aan te kunnen.
Foto: Amanda Rose