Dinsdag ben ik een van de deelnemers van het Seminar Organisatie 3.0 met sprekers als Marga Hoek, Jacques Pijl, Jaap Peters en Menno Lanting. Hans van der Loo, auteur van het boek Vaart Maken – Energiek veranderen in 90 dagen, zal het seminar als dagvoorzitter openen met zijn visie op hoe je als organisatie snel kunt aanpassen aan veranderende omstandigheden.
Van der Loo zal ingaan op de drijvende krachten achter het succes van bedrijven als Airbnb en Booking.com. Afhankelijk van het perspectief van waaruit je kijkt zijn dat veel verschillende krachten. Strategen zullen je wijzen op het briljante karakter van de gehanteerde businessmodellen. IT-specialisten zullen het agile karakter van de technologische infrastructuur roemen. Marketingdeskundigen zullen je vertellen hoe doordacht er gebruik wordt gemaakt van big data. Het zijn stuk voor stuk puzzelstukjes die een deel van het succes verklaren. Maar ze geven geen antwoord op de vraag waar deze bedrijven de energie vandaan halen om snel vaart te maken, zich soepel aan te passen en zo goed te presteren. Dat antwoord is volgens Van der Loo betrekkelijk eenvoudig en draait om focus. Focus op positieve energie, focus op ambities en prestaties en focus op gedrag. Volgens Van der Loo zijn dit de drie basiscomponenten waaruit het vliegwiel van versnelde verandering is opgebouwd.
Op changeinsite.nl gaat Van der Loo in drie delen in op wat hij ook wel de gouden cirkel van energiek veranderen noemt. Op magementsite.nl gaat hij aan de hand van de gouden cirkel wat dieper in op de vraag waarom Airbnb en Booking.com vaart maakten en Oad tot stilstand kwam.
Ik heb het boek Vaart Maken nog niet helemaal gelezen, maar de essentie gaat opnieuw om het hogere doel van de organisatie. Zonder dat doel zal de organisatie niet in beweging komen, althans niet snel genoeg. Het gaat opnieuw om de waarom-vraag van Simon Sinek of de Massive Transformative Purpose van Yuri van Geest et al.
Update:
Via Storify zal ik de komende week verslag doen van het seminar.