Yuri van Geest over exponentiële organisaties

door Marco Derksen op 3 oktober 2014

Deze week zijn we in Arnhem gestart met Media Villa Arnhem, een maandelijks evenement dat elke laatste dinsdag van de maand plaatsvindt in Stadsvilla Sonsbeek in Arnhem. Tijdens de avond wordt een specifiek thema behandeld waarbij we ons laten inspireren door een deskundige op het desbetreffende thema om vervolgens met elkaar in discussie te gaan. Het doel is om met professionals uit verschillende disciplines kennisdeling- en samenwerkingsactiviteiten te stimuleren.

De aftrap van Media Villa Arnhem werd gedaan door Yuri van Geest, partner en Nederlands ambassadeur van de Singularity University en co-auteur van het boek Exponential Organizations: Why new organizations are ten times better, faster, and cheaper than yours.

Organisaties moeten zich anders organiseren in deze snel veranderende tijd. Doen ze dat niet, dan zullen ze niet overleven aldus Van Geest. Samen met Salim Ismail en Mike Malone bestudeeerde Van Geest een groot aantal organisaties waarbij ze kwamen tot een overzicht van organisaties die opmerkelijk goed presteren. Organisaties die minimaal 10 keer beter presteren dan gemiddeld (omzet, snelheid, kwaliteit, etc) noemen de auteurs exponentiële organisaties. Deze organisaties blijken in de praktijk aan minimaal 4 karakteristieken te voldoen van de 10 karakteristieken die de auteurs hebben geïdentificeerd als kritische succesfactoren. Alle exponentiële organisaties hebben een helder geformuleerd antwoord op de waarom-vraag van de organisatie die ze Massive, Transformative Purpose (MTP) hebben genoemd. Voorbeelden van exponentiële organisaties zijn Airbnb, Uber, Github, Google, Tesla, Quirky, Netflix, Waze, etc. Een volledig verslag van de presentatie van Yuri van Geest volgt binnenkort (na de boeklancering op 14 oktober).

Inmiddels vinden we via de hashtag #mediavilla026 enkele honderden reacties terug van de avond en lezen we op blogs als Arnhem Direct en Social Connection de eerste verslagen van de avond. Henk Jan Winkeldermaat had nog dezelfde avond zijn foto’s en impressievideo online staan. De reacties van de ruim 100 aanwezigen spreken voor zichzelf, dit smaakt naar meer!

3 reacties

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1026)
Contact