V&D: De opkomst en ondergang van het warenhuis

Succes is een keuze. Althans, dat is de boodschap van veel managementgoeroe’s volgens Richard Engelfriet in De Succesillusie. Ze komen met do’s en dont’s waardoor je als organisatie succesvol wordt. De werkelijkheid is anders. Ondanks de stroom aan succesformules gaan er iedere dag bedrijven failliet, staan er mensen werkloos aan de kant en mislukken er projecten. Het overkwam ook V&D. Het faillissement van het warenhuis is een prachtig voorbeeld van de absurde werking van de goeroe-industrie aldus Engelfriet. In het boek verwijst hij naar zes adviezen van managementgoeroes die vervolgens kritisch worden geanalyseerd:
Lees verder

Alibaba’s Tmall nieuwe supermarkt van de toekomst?


Alibaba heeft tijdens het Global Shopping Festival (Singles Day) in Shanghai een prototype van Tmall Supermart gepresenteerd. De winkel maakt gebruik van verschillende technologieën, waaronder gezichtsherkenning en slimme schaplabels.
Lees verder

Overheid lanceert Retailagenda

Ondanks dat het consumentenvertrouwen weer is gestegen en het aantal faillissementen in de retail is afgenomen, staat momenteel nog steeds 7,5 procent van de winkels leeg en vecht menig retailer voor haar voortbestaan. Nieuwe retailformules zoals concept stores met mode, interieurartikelen en koffie doen het wel goed, maar worden tegengewerkt door wetgeving. Vijftig Nederlandse gemeenten gaan dit jaar afspraken maken om beter samen te werken met lokale ondernemers, om de detailhandel uit het slob te trekken. Minder leegstand door marktconforme winkelhuren. Meer ruimte om winkels te combineren met horeca. En extra scholing voor het winkelpersoneel. Dat staat in de Retailagenda (pdf) die deze week door Detailhandel Nederland, Thuiswinkel.org en Platform 31 is aangeboden aan minister Henk Kamp van Economische Zaken.

Lees verder

Hoe connected zijn we eigenlijk en wat drijft ons?

connectivity is a continues activityDeze week heeft A.T. Kearney het rapport Connected Consumers Are Not Created Equal: A Global Perspective (pdf) gepubliceerd. Het betreft een wereldwijde studie naar het internetgebruik onder 10,000 internetgebruikers in 10 verschillende landen (helaas is Nederland niet meegenomen in het onderzoek). Hoe frequent maken we gebruik van internet? Wie zijn de frequente internetgebruikers, wat is de reden dat ze internet gebruiken en wat betekent dit voor retailers?
Lees verder

Google's Consumer Barometer 2014

Deze week heeft Google een update gepubliceerd van de Consumer Barometer, een gratis interactieve tool dat inzicht geeft in het online koopgedrag van consumenten. Het onderliggende onderzoek dat is gebaseerd op het koopgedrag van meer dan 150.000 consumenten uit 56 landen in 35 verschillende categorieën, geeft niet alleen inzicht in wat consumenten online doen maar ook waarom.

Retailers zijn de weg kwijt, maar wie wijst ze de weg?

Retail-is-aan-grondige-makeover-toeIn aanloop naar de het nieuwscafé van Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio deze week met als thema Retail in 2020, schetste het Financieele Dagblad afgelopen zaterdag het huidige winkellandschap in Nederland.

In het artikel Retail is aan grondige make-over toe van Wouter Keuning komen achtereenvolgens Hans Eysink Smeets, Frank Quix, Alexander Heijkamp en Cor Molenaar aan het woord. De boodschap van de retaildeskundigen is duidelijk: het aantal winkels zal de komende jaren verder afnemen, de leegstand neemt toe en de winkeliers moeten sneller met de tijd mee. Het antwoord op de vraag hoe winkeliers hier mee moeten omgaan is minder duidelijk. Het wemelt inmiddels van de onderzoeken, initiatieven en programma’s om winkeliers klaar te stomen voor de toekomst. Branchevereniging Inretail is zeer actief en betrokken bij veel van die, elkaar deels overlappende, projecten zoals onderzoeksprogramma Shopping2020, het onderzoek Retail2020 en projecten met namen als Het Nieuwe Winkelen en De Nieuwe Winkelstraat. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de onderzoeksinitiatieven van commerciële adviesbureaus, opleidingsinstituten en brancheverenigingen als Platform Binnenstadsmanagement.

Om eerlijk te zijn snap ik het wel dat de retailers het inmiddels ook niet meer weten. Want wie ziet door de bomen nog het bos en wijst de retailer de weg?

Retailers benutten onvoldoende de kracht van social media

digital-shopper-relevancy-report-2014
Social media speelt een kleinere rol in de customer journey van klanten dan twee jaar geleden volgens Digital Shopper Relevancy Report 2014 (pdf), de tweede editie van een onderzoek van Capgemini naar het online winkelgedrag van consumenten waaraan wereldwijd ruim 18.000 respondenten hebben meegewerkt. Sociale media is het meest relevant in de fases van ‘oriëntatie’ en ‘keuze’ in het aankoopproces, maar veel minder in de fase ‘transactie, bezorging en post-sales.’ Social media is daarbij vergeleken met fysieke winkel, in-store technologie, email, smartphone apps en internet (algemeen). Het rapport laat zien dat retailers op elk niveau van de customer journey nog veel werk moeten verzetten om sociale media een bruikbare en waardevolle rol te laten vervullen in het aankooproces.

Werk aan de winkel voor Shopping 2020 zou ik zeggen! 😉

5 megatrends voor de toekomst van e-commerce

Vorige maand werd voor de zesde (?) keer het Global E-Commerce Summit georganiseerd in het prachtige Hotel Arts in Barcelona. Voor mij de tweede keer dat ik me in een paar dagen heb laten bijpraten over de laatste ontwikkelingen op gebied van e-commerce.

Inmiddels staan de meeste presentaties van de Global E-Commerce Summit online. Met name de presentatie van Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org en voorzitter van Executive Committee Ecommerce Europe bevat een goed overzicht van de laatste cijfers. Vanaf slide 34 schetst Jongen de 5 megatrends voor de toekomst van e-commerce:
Lees verder

Hoe winkelt de consument in 2020?

Hoe shopt de consument in 2020?De consumptieve bestedingen die volgens het CBS sinds de kredietcrisis in 2008 met 4,4 procent zijn gedaald, zullen volgens recent onderzoek van GfK (pdf) na 2013 weer aantrekken dankzij online verkopen. Naar verwachting groeit de totale retailverkoop van producten en diensten van 65,9 miljard euro in 2012 naar 70,1 miljard euro in 2017 (+6%) en naar 73,6 miljard euro in 2020 (+12%). De online bestedingen die volgens de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor dit jaar zal uitkomen op 10,5 miljard euro, zal volgens de experts doorgroeien naar 27 miljard euro, goed voor 36 procent van de totale consumptieve bestedingen in 2020 (bron: Shopping2020).
Lees verder