Mobiel betalen in Afrika

Vandaag bracht ik een bezoek aan de Kunsthal in Rotterdam waar ik oa de expositie Making Africa heb gezien. Een verrassende expositie met werk afkomstig uit diverse creatieve vakgebieden: van architectuur tot mode, film en fotografie.

De wereld zoals wij die kennen is in politiek, economisch, sociaal, cultureel en technologisch opzicht aan het veranderen. Iedereen die wil begrijpen hoe design deze transformatie ondersteunt en versnelt, doet er volgens de curator van de expositie goed aan zijn blik naar Afrika te richten waar deze veranderingen in het bijzonder plaatsvinden. Zo zijn er in 2012 in heel Afrika ongeveer 650 miljoen mobiele telefoons geregistreerd. Meer dan in de VS of Europa. In de voorhoede van deze verschuiving bevindt zich een nieuwe generatie denkers en doeners die met hun multidisciplinaire werk vernieuwende oplossingen aandragen voor Afrika en de rest van de wereld en tegelijkertijd het traditionele idee over design op zijn kop zetten. Eén van de werken die is te zien gaat over mobiel betalen in Afrika, een ontwikkeling die me enorm fascineert.
Lees verder

First, Let Me Take a Selfie

Ondertussen op de tribune bij de wedstrijd Colorado Rockies tegen Arizona Diamondbacks waar de meiden vooral druk zijn met het maken van selfies (via: The Denver Post).

Data Rush: In Company of Strangers

Bas Losekoot3Gisteren bezocht ik de fototentoonstelling Data Rush van het Groningse fotografieplatform Noorderlicht. In deze tentoonstelling maken zo’n vijftig internationaal gerenommeerde fotografen en multimediakunstenaars de balans op van het digitale tijdperk. De komende weken zal ik enkele werken van deze kunstenaars bespreken.

Bas Losekoot (Nederland, 1979) studeerde in 2011 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij is gespecialiseerd in portretten en documentaire fotografie. Bas Losekoot fotografeerde mensen op straat met hun smartphone. Voor zijn work in progress In Company of Strangers bezoekt Losekoot acht megasteden waaronder Hong Kong, London en Seoul.
Lees verder

Goed mobiel bereik tijdens Pinkpop 2015

4Minute, performing live at United Cube in London, live at O2 Academy Brixton, 5th December 2011

Volgens de kenners was Pinkpop 2015 weer een geweldig festival. VPRO’s 3voor12 plaatste deze week voor de liefhebber nog eens de tien magische momenten van Pinkpop 2015 op een rij: van het cadeau van De Jeugd van Tegenwoordig, de menselijkheid van Muse en uiteraard het biertje voor John Coffey.

Pinkpop 2015 betekende ook een doorbraak van de social livestreaming-dienst Periscope voor het streamen van muziekoptredens. 3voor12 schrijft over de 42-jarige Suzanne Unck uit Zeist die haar iPhone 5 en accu opoffert om de show van Muse wereldkundig te maken. De respons is geweldig: honderden mensen kijken thuis mee en het beeld blijkt opmerkelijk goed. Ook The Script doet mee aan de ontwikkelingen: ze Periscopen zelf hun hele Pinkpop-show vanaf het podium. Opmerkelijk, omdat tot vorig jaar het mobiel bereik op festivals als Pinkpop ronduit slecht was. Dit jaar waren er minder klachten op social media terwijl volgens Vodafone het dataverbruik op Pinkpop 2015 maar liefst 350 procent is gestegen ten opzichte van 2014. Terecht dus dat MobileCowboys stelt dat de providers KPN, T-Mobile en Vodafone blijkbaar maatregelen hebben getroffen.

Op Twitter volgde al snel de vraag hoe de providers dit voor elkaar hebben gekregen en of het een blijvende verbetering is. Willem van de Kerkhof zocht het uit en kwam vandaag met zijn blog. De providers hebben de bestaande masten aangepast (zenders meer gericht op festivalterrein) en hebben zgn. Cell On Wheels, een vrachtwagen of container met een extra mast, in de omgeving geplaatst.

Vraag is of het een blijvende verbetering is, of de providers dit in de toekomst standaard doen bij muziekfestivals (en andere grote events) of dat we in de toekomst satelliet-verbindingen hebben die sterk genoeg zijn om de vraag naar mobiel internet aan te kunnen.

Foto: Amanda Rose

De smartphone is definitief doorgedrongen tot de schoolklas

Enkele weken geleden plaatste ik bovenstaand bericht op Twitter, het werd ruim honderd keer geretweet en enkele tienduizenden keren gelezen. Een toptweet dus. Het beeld dat we hebben is dat we technologische ontwikkelingen als de smartphone onvoldoende integreren in het onderwijs. Een terechte constatering of hebben we een verkeerd beeld van het onderwijs? NOS deed onderzoek onder 137 middelbare scholen.
Lees verder

Hoe disruptief is Snapchat?

Ruim een jaar geleden werd Whatsapp nog gezien als het nieuwe communiceren. De mobiele berichtenservice telt op dit moment wereldwijd meer dan 500 miljoen actieve gebruikers die dagelijks samen meer dan 700 miljoen foto’s en 100 miljoen video’s met elkaar delen. Whatsapp verwerkt op piekdagen meer dan 60 miljard berichten per dag. Het was begin dit jaar dan ook geen grote verrassing dat Facebook geïnteresseerd was in de overname van Whatsapp. Wel verrassend was het enorme overnamebedrag van 19 miljard dollar. Facebook nam eerder Instagram over voor een bedrag van 1 miljard dollar.

Met de overname van Instagram en Whatsapp heeft Facebook de markt voor digitale communicatie voor een belangrijk deel in handen. Toch voelt Facebook zich bedreigd. Niet door Twitter, LinkedIn of Google+ maar door Snapchat. Het bijzondere van deze mobiele berichtenservice is dat de doorgezonden berichten slechts tijdelijk zichtbaar zijn bij de ontvangers, dit gaat van één tot tien seconden. Daarna verdwijnen de berichten van de servers van Snapchat. Eind 2012 begonnen als een fotoservice, biedt het sinds vorige week ook een video- en tekstchatservice (zie video). De ruim 60 miljoen gebruikers versturen per dag meer dan 700 miljoen berichten. Een exponentiële groei in zeer korte tijd, maar hoe disruptief is Snapchat nu echt?
Lees verder

Het geheime leven van je smartphone #datababy

Smartphones versturen continue data, ook als we het niet bewust gebruiken. Uit een onderzoek van de Britse zender Channel 4 blijkt dat een smartphone waarop 30 bekende apps staan geïnstalleerd, tot 350.000 keer per dag gegevens uitwisselt met meer dan 300 servers in alle uithoeken van de wereld. Vaak is dat privacygevoelige informatie als de lokatie en het identificatienummer van de telefoon. De meeste mensen geven een app alle toegangsrechten, zonder de voorwaarden te lezen. Om te zien hoeveel gegevens worden ‘gelekt’, liet Channel 4 een etmaal lang alle verbindingen vastleggen die een mobieltje draadloos (wifi) met internet maakt (via: VK).

Mobiel bellen in 1999


Regelmatig krijg ik de vraag over hoe het medialandschap er over 10 jaar zal uitzien en wat dat betekent voor de manier waarop we met elkaar communiceren. Op basis van de huidige ontwikkelingen probeer ik daar dan een uitspraak over te doen waarbij ik video’s gebruik die een beeld schetsen van de toekomst (bijv. The Kinect Effect). Wat ik daarbij nog te weinig doe is terugkijken naar hoe we 10 jaar geleden dachten over de communicatie van vandaag.

Deze week kwam op Twitter een prachtig videofragment uit 1996 voorbij waarin het internet volgens Joop van Zijl. En vandaag wees Ritzo ten Cate me op een videofragment met enkele straatinterviews uit 1999 waarin voorbijgangers werd gevraagd naar hun behoefte aan mobiel bellen (Productie: Bromet & Dochters). Zet je toch weer even aan het denken over onze voorspellingen voor de toekomst.

Wie heeft nog meer voorbeelden van voorspellingen uit de vorige eeuw over het medialandschap in de 21ste eeuw?

Het nieuwe communiceren

In de VPRO-gids van deze week een artikel over de mobiele berichtenservice Whatsapp, door de auteur Elja Looijestijn het nieuwe communiceren genoemd.

Whatsapp werd in augustus 2009 opgericht door twee oud-medewerkers van internetbedrijf Yahoo!, Jan Koum en Brian Acton. Whatsapp wil vooralsnog niet het aantal gebruikers van de service bekend maken. Maar dat het gebuik van de service exponentieel is toegenomen sinds de introductie van het groepsgesprek in februari 2011, is inmiddels wel duidelijk. De schattingen liggen tussen de 200 en 400 miljoen gebruikers waarvan ruim 5 miljoen gebruikers in Nederland. Dagelijks worden er wereldwijd zo’n 10 miljard berichten verstuurd via Whatsapp. Volgens onderzoeksbureau Ovum zijn gratis mobiele berichtenservices zoals Whatsapp de reden dat telecombedrijven wereldwijd dit jaar zo’n 23 miljard dollar (18 miljard euro) aan sms-inkomsten missen.

Lees verder