Anna, doe dit niet!

Modevlogger en presentatrice Anna Nooshin heeft zich de hoon van veel volgers op de hals gehaald met een post over de duurzame bedoelingen van Shell. Haar volgers op Instagram verwijten haar zich voor het karretje van ‘vervuiler’ Shell te laten spannen. Alle goede bedoelingen ten spijt, als medewerkers van het betrokken PR-bureau Speak Easy Agency proberen de discussie een positieve wending te geven loopt het helemaal uit de hand en krijgt de case aandacht in diverse media waaronder de Volkskrant, RTL, Vice, Colourful Rebel, De Beste Social Media en Mediacourant.

Deze case gaat in ieder geval mee in de colleges social media, en dan vooral als voorbeeld hoe het niet moet!
Lees verder

Growth Hacking de volgende stap van digitale marketing?

De term Growth Hacking is in 2010 voor het eerst gebruikt door Sean Ellis. In zijn artikel Find a Growth Hacker for Your Startup, roept hij startups op mensen te zoeken die zich volledig focussen op duurzame en schaalbare groei van een startup. De omschrijving van Growth Hacking is dan nog niet heel duidelijk.

In 2012 schrijft Andrew Chen (verantwoordelijk voor de groei van Uber) zijn artikel Growth Hacker is the new VP Marketing, waardoor Growth Hacking aan populariteit wint. Hij stelt dat een Growth Hacker een hybride vorm is van een marketeer en een programmeur die klassieke vragen als ‘hoe krijg ik meer klanten voor mijn product?’, beantwoordt met de toepassing van verschillende IT-technieken, data en aanpassingen aan het product. Hulpmiddelen die een Growth Hacker gebruikt zijn bijvoorbeeld specifieke landingspagina’s, A/B-testen, e-mail, social media, automatisering van processen en spreadsheets. Door een goede analyses te maken van de data die hij verzamelt uit experimenten, weet de Growth Hacker een snelle groei te realiseren. Growth Hacking is niet alleen de set aan skills en tools, maar vooral ook een mindset om te groeien (via: Maarten van Kroonenburg).

Alhoewel ik al jaren het begrip ken, heb ik me er nooit heel erg in verdiept. Hoog tijd om daar eens verandering in te brengen. Heb inmiddels het boek Hacking Growth: How Today’s Fastest-Growing Companies Drive Breakout Success van Sean Ellis en Morgan Brown besteld, en ben begonnen met de Growth Insights videoserie:
Lees verder

Topics en de toekomst van nieuwsmedia

Alhoewel onbedoeld, ben ik sinds de lancering van Marketingfacts in 2002 onderdeel geworden van het Nederlandse medialandschap. Al snel realiseerde ik me dat traditionele uitgevers van dagbladen en tijdschriften het moeilijk zouden krijgen als ik op mijn ‘zolderkamertje’ met beperkte middelen succesvol en duurzaam een nieuwe titel in de markt kon zetten. Sindsdien volg ik de trends en ontwikkelingen op het gebied van media met belangstelling. Niet alleen door blogs en podcasts te volgen (nieuwsbrief en podcast van Ernst Jan Pfauth is daarvoor een aanrader), maar ook door nieuwe initiatieven zelf te testen. Zo ben ik al vanaf de start lid van de Correspondent en was ik beta-tester van Blendle.

Sinds kort heeft uitgever De Persgroep een nieuwe service: Topics. Topics is een dienst die alle artikelen van alle 13 titels van De Persgroep toegankelijk maakt, en wordt gratis aangeboden alle kranten abonnees. Een abonnee van de Trouw bijvoorbeeld, die alles wil weten over economie en wetenschap, selecteert alle artikelen uit die 13 kranten die daarover gaan. De vergelijking met Blendle ligt voor de hand, maar gaat volgens de uitgever zelf mank. Blendle is namelijk een online kiosk die artikelen van veel verschillende kranten en tijdschriften beschikbaar maakt en klanten per artikel laat betalen. De dienst van de Persgroep is een extra service voor krantenabonnees die hiermee toegang krijgen tot alle artikelen van de andere kranten. Het zit standaard (zonder extra kosten) bij je abonnement inbegrepen.

Of Topics een succes gaat worden voor De Persgroep en daarmee een nieuwe stap is richting de toekomst van nieuwsmedia, is nog even afwachten. Afgelopen week kreeg ik wel de vraag via We Are First, een influencer marketingbureau dat voor De Persgroep werkt, of ik deze nieuwe service Topics wilde testen in ruil voor een jaarabonnement op een krant naar keuze. En aangezien ik toch al van plan was om deze nieuwe service te testen (ik heb een abonnement op NRC), heb ik ja gezegd en heb ik nu ook een gratis jaar abonnement op de Trouw. Alhoewel, helemaal gratis is het niet, ik moet daarvoor wel een aantal tweets delen. De letterlijke instructies die ik meekreeg:
Lees verder

Marc Pritchard over de problemen in digitale marketing


Afgelopen week hield Marc Pritchard, Chief Brand Officer P&G een bevlogen presentatie tijdens de 2017 Annual Leadership Meeting waarin hij een kritische status quo schetst van digital marketing. Pritchard stelt dat het de hoogste tijd is om de grote problemen in digital marketing op te lossen. Misschien wel de meest relevante marketingpresentatie van de afgelopen 20 jaar (via: Mark Ritson).

Insights 2020: Hoe belangrijk is marketing voor succesvolle organisaties?

Millward Brown Vermeer heeft wereldwijd onderzoek gedaan naar de key drivers van customer centricity. Het Insights2020-onderzoek, dat is geïnitieerd door Millward Brown Vermeer, met medewerking van onder meer Esomar, The Advertising Research Foundation (ARF), Kantar en in Nederland Adfo Groep, is een vervolg op het Marketing2020-onderzoek uit 2013 waarin werd onderzocht welke marketingcompetenties nodig zijn voor organisaties om verder te kunnen groeien. Voor Insights2020 werden de drivers van customer centricity onderzocht en werd bekeken waarom sommige bedrijven hierin betere prestaties laten zien dan hun concurrenten. De onderzoekers interviewden voor dit onderzoek 325 marketing- en insightsbeslissers, en deden kwantitatief onderzoek bij meer dan 10.000 marketeers, in 60 landen. Het tweede deel van Insights2020, waarin de key drivers van customer centric-groei verder onderzocht worden, wordt gepubliceerd begin 2016.

De presentatie van de eerste resultaten:
Lees verder

Welke Nederlandse startup wint dit jaar de NIMA Award?

Winnaars-NIMA-Awards-2013-websiteDe beroepsvereniging NIMA organiseert al jaren de uitreiking van de NIMA Awards, de marketingprijzen voor Nederlandse organisaties. Op 19 maart 2015 reikt NIMA, tijdens de Dutch Marketing Awards, opnieuw de marketing awards uit in de categorieën: Marketing Launch (beste nieuwkomer), Marketing Next (next step in marketing) en Marketing Company van het jaar. Net als vorig jaar heb ik de eer om in de jury te zitten van de categorie voor beste nieuwkomers.

Afgelopen jaar werd Hutspot Amsterdam uitgeroepen tot de beste nieuwkomer, voor Peerby en Waka Waka. Wij vonden als jury dat Hutspot Amsterdam heeft aangetoond dat het ondanks de economische crisis wel degelijk mogelijk is om een innovatief retailconcept succesvol in de markt te zetten.

Maar welke organisatie moet er volgens jou dit jaar worden uitgeroepen tot beste nieuwkomer en een NIMA Award winnen? Tot 16 november (?) kun je organisaties nomineren via nima.nl.

Foto: NIMA

Harry Potter en de psychologie van het overtuigen

Afgelopen week was ik één van de deelnemers aan het seminar De psychologie van het overtuigen. Sprekers tijdens deze dag waren Robert Cialdini, Jim Stolze, Pacelle van Goethem, Roos Vonk, Jan van Setten, Jos Burgers en Remco Claassen. Een eerste indruk van het seminar is terug te lezen via Storify. Moet eerlijk zeggen dat ik iets meer had verwacht van Robert Cialdini, hoogleraar Psychologie en Marketing die wereldwijd wordt beschouwd als één van de autoriteiten op het gebied van gedragsbeïnvloeding. Cialdini bracht echter niet veel meer dan een korte toelichting op zijn 6 key principles of persuasion aangevuld met enkele praktijkvoorbeelden die we eerder hebben gelezen in zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion. Dat wil overigens niet zeggen dat mij het seminar is tegengevallen. Integendeel, ik werd positief verrast door de Nederlandse sprekers en dan met name door vakgenoot en goede kennis Jim Stolze.
Lees verder