Nieuwe tech bubble of is tech inmiddels volwassen?


Vorige week noteerde de S&P 500 information technology index voor het eerst na 17 jaar weer een record (via: Wouter van Noort).

Wie goed naar de trendgrafiek van deze index kijkt, herkent wellicht Gartner’s hype cycle waarin we verschillende fasen onderscheiden. De eerste fase is die van de technology trigger waarbij een nieuwe technologie voor het eerst serieus aandacht krijgt in de media (vanaf medio 1995). In de tweede fase zijn er (te) grote verwachtingen rond de technologie. We noemen deze fase dan ook wel peak of inflated expectations (van 1997 tot medio 2000). In de derde fase, die ook wel trough of desillusionment of vallei van desillusie wordt genoemd, spatten de hooggespannen verwachtingen rond de technologie uiteen en overheerst de teleurstelling (vanaf 2000). Als deze fase voorbij is, verdwijnt de technologie definitief van de markt of komt er een vierde fase die opnieuw opgaand is en die de slope of enlightenment of volwassen-fase wordt genoemd (vanaf medio 2002 met een dip tijdens de economische crisis in 2008).

Afgelopen week publiceerden maar liefst zestig bedrijven uit de S&P 500 (waaronder techbedrijven als Amazon, Apple, Baidu, eBay, Facebook, Microsoft en Twitter) hun kwartaalcijfers. Goed moment om eens te kijken of we te maken hebben met een nieuwe tech bubble of dat tech inmiddels volwassen is geworden.
Lees verder

Fei Fei Li over de toekomst van AI en beeldherkenning

Fei Fei Li, sinds eind vorig jaar in dienst van Google waar ze verantwoordelijk is voor Google Cloud AI and Machine Learning, is in korte tijd één van de bekendste AI-experts geworden op het gebied van automatische beeldherkenning of computervision. Ik volg Fei Fei al vanaf maart 2015 toen ze haar spraakmakende TED Talk gaf over Imagenet, de beeldenbank die ze samen met Kai Li van Princeton University vanaf 2007 heeft opgezet en welke inmiddels wereldwijd als basis wordt gebruikt voor onderzoek en ontwikkeling naar automatische beeldherkenning.
Lees verder

Wat zijn wereldwijd de meest succesvolle klantcommunities?

connected company
Alhoewel klantcommunities volgens diverse studies toegevoegde waarde hebben voor organisaties als het gaat om bijvoorbeeld het vergroten van het bereik, het verhogen van de conversie of het verbeteren van bestaande klantrelatie, zijn er maar weinig echt succesvolle klantcommunities. Het vraagt van organisatie immers aanzienlijke investeringen in tijd en middelen, inzet en integratie van afdelingen en supergemotiveerde medewerkers.

In mijn zoektocht naar de rol van klantcommunities in organisaties van de toekomst, kijk ik oa naar de succesfactoren van succesvolle klantcommunities. Maar welke klantcommunities zijn dat? In deze blog ga ik op zoek naar de meest succesvolle klantcommunities wereldwijd. Suggesties via een reactie hieronder of via Twitter zijn welkom!
Lees verder

Het tweede machinetijdperk of de vijfde technologische revolutie?

Het boek The Second Machine Age uit 2014 van Andrew McAfee en Erik Brynjolfsson (in het Nederlands het tweede machinetijdperk), is een standaardwerk dat iedereen die bezig is met de toekomst van werk eigenlijk gelezen moet hebben. Waar de industriële revolutie of eerste machinetijdperk de beperkingen van de menselijke spierkracht te lijf ging, richt het tweede machinetijdperk zich op de beperkingen van de menselijke denkkracht. Door de snelle technologische ontwikkelingen (digitalisering van bijna alles) zullen veel werkzaamheden veranderen, ook die van de middenklasse. Toch geloven de auteurs dat we als mens het kunnen opnemen tegen de machine. We moeten vooral slim samenwerken met machines.

Op Beyond The Tech Revolution (BTTR) vraagt Carlota Perez in een serie artikelen zich af of we hier wel te maken hebben met een tweede machinetijdperk of dat het gaat om de vijfde technologische revolutie. Volgens Perez leidt deze verschillende interpretatie van de technologische ontwikkelingen tot andere aanbevelingen voor de toekomst. In het eerste deel van ‘Second Machine Age or Fifth Technological Revolution?’ stelt Perez dat McAfee en Brynjolfsson een (te) eenvoudige weergave schetsen van de ontwikkelingen.

Daar waar McAfee en Brynjolfsson uitgaan van twee tijdperken en verwachten dat we staan voor een tweede grote sprong in de sociale ontwikkeling van de mens, gaat Perez uit van vijf technologische revoluties die bestaan uit zowel technologische als infrastructurele veranderingen. In het tweede deel beschrijft Perez deze vijf technologische (r)evoluties en laat ze zien dat advies voor de toekomst veel complexer in elkaar zit dan McAfee en Brynjolfsson suggereren.
Lees verder

James B. Glattfelder: Wie beheerst de wereld?

We lijken soms meer van het universum te begrijpen dan van onze eigen samenleving. We hebben systemen ontworpen die we niet langer kunnen beheersen, zo is gebleken uit onder meer de kredietcrisis. De nieuwe wetenschap van complexiteit richt zich voornamelijk op interconnectie en mede-afhankelijkheid. Er vindt een paradigma-verschuiving plaats. We gaan van het analyseren van ‘dingen’ naar het ontdekken en begrijpen van het achterliggende netwerk van interdependentie dat deze ‘dingen’ beïnvloedt. Hoe zit het met ongelijkheid en instabiliteit in onze economie? Zijn er achter de schermen slechts enkelen die de touwtjes in handen hebben en alle ontwikkelingen orkestreren? De Zwitser James B. Glattfelder was in 2011 co-auteur van de baanbrekende studie The Network of Global Corporate Control dat veel media-aandacht kreeg en tot controversiële discussies leidde. In internationale media als Forbes tot in het lokale hetgrotereplaatje.nl.

Wat mij het nog het meest opviel is de enorme drive van Karen Hudes. Al jaren geeft zij het ene interview na het andere en op YouTube zijn inmiddels honderden video’s van haar te vinden. Hudes studeerde economie aan de Universiteit van Amsterdam en rechten aan de Yale Universiteit in de Verenigde Staten en werd vooral bekend als klokkenluider toen ze gesjoemel bij de Wereldbank aan de kaak stelde (waar ze tot 2007 werkte als jurist). Vanaf dat moment werkt zij als internationaal juriste samen met ex-collega’s van over de hele wereld- en heeft als doel om mensen bewust te maken van de praktijken van de ‘bankensysteemelite’ die het geldsysteem, waaronder de Wereldbank hebben gegijzeld, voor hun eigen doeleinden (via openhandel.nl).

Moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet uit ben wat ik hier van denk. Komende tijd maar eens voorleggen aan een aantal deskundigen.