KPN heeft digitale transformatie niet begrepen


Twee weken geleden publiceerde het FD de Transformers 200, een onderzoek naar de stand van zaken digitale transformatie onder de grootste Nederlandse bedrijven. Even los van de kanttekeningen die zijn te plaatsen bij de opzet van het onderzoek, viel met name de berichtenstroom vanuit KPN op.

Dat begon een dag voordat de bijlage met de onderzoeksresultaten bij de abonnees in de bus lag. Op vrijdagochtend 23 juni was het Frank Vosters, Client Manager bij KPN, die als eerste het bericht “Vereerd met de 2e plek van KPN in de top 5 koplopers in digitale transformatie, lees meer op http://magpi.pe/sF3Bx #Transformers200” op Twitter plaatste. Niets mis met deze creatieve tweet, gewoon een medewerker van KPN die trots is dat zijn organisatie goed heeft gescoord in een onderzoek.

Maar al snel blijkt dat Frank Vosters niet zo heel creatief was. Na hem volgde de ene na de andere KPN-collega met exact dezelfde tweet en dat ging door tot deze week:
Lees verder

Content sharing vindt vooral plaats buiten de grote sociale netwerken

dark social sharingDe hoeveelheid content dat wij dagelijks produceren en delen neemt nog steeds exponentieel toe. Inmiddels deelt ruim 80 procent van de internetgebruikers content. Wereldwijd wordt daarvan 69 procent gedeeld via het zgn. dark social. De term dark social werd in 2012 geintroduceerd door Alexis C. Madrigal, tech redacteur bij Atlantic.com, om dat deel van het sitebezoek te duiden waarvan webanalytics niet eenduidig kon achterhalen wat de bron was. Denk daarbij aan het knippen en plakken van content en links naar instant messaging en forumberichten. De hoeveelheid content dat wordt gedeeld via dark social is inmiddels drie keer groter dan de hoeveelheid content dat wordt gedeeld via Facebook. Bijna 40 procent daarvan wordt gedeeld via mobiel. De rol van dark social is significant en zal in de toekomst ook een steeds grotere rol gaan spelen in de mediastrategie van adverteerders!

Deze cijfers komen uit The light and dark of social sharing: Harnessing the power of consumer connections, een recent onderzoeksrapport van RadiumOne (via: viralblog). De resultaten zijn gebaseerd op een wereldwijd onderzoek dat is uitgevoerd onder ruim 9.000 respondenten en data-analyse van po.st sharing data tussen meer dan 900 miljoen unieke internetgebruikers.

De vogelverschrikker


Moet eerlijk zeggen dat ik The Scarecrow, de inmiddels 6 maanden oude promotievideo voor Chipotle’s app-based game, nog niet eerder had gezien. Chipotle zet in deze prachtig gemaakte animatiefilm vraagtekens bij hoe het meeste voedsel vandaag de dag geproduceerd wordt en schaart zich achter de mening dat lokaal en verantwoord geproduceerd voedsel superieur is. Het durven innemen van een duidelijk standpunt is volgens contentmarketing-goeroe Joe Pulizzi, één van de zes principes van verhalende contentmarketing waarmee je boven de rest uitsteekt (via: Label).