Het Contact

Uit ruim 500 inzendingen werd begin deze maand het kunstwerk ‘Het Contact‘, een 3 minuten durende video van de Groningse Mirjam Offringa, uitgeroepen tot winnaar van de Van Lanschot Kunstprijs 2016. De Van Lanschot Kunstprijs wordt elk jaar uitgereikt aan een hedendaagse kunstenaar die in zijn of haar werk het beste de huidige tijdgeest weet vast te leggen voor latere generaties.

‘Het Contact’ toont een ogenschijnlijk toevallige, maar in werkelijkheid zorgvuldig geënsceneerde opname van vijf wachtende mensen in een ondergronds metrostation. De video is een heldere weerslag van de tijd waarin we leven: 4 van de 5 wachtende mensen in het metrostation zitten in hun eigen ‘smartphone-wereld’ en hebben geen contact met mensen in de nabije omgeving.

Luister naar de toelichting van Mirjam Offringa zelf in de radio-uitzending Nachkijkers op NPO1.

Wat maakt een netwerkorganisatie?

HBR June 2015
Eén van de belangrijkste adviezen die Lynda Gratton afgelopen week meegaf aan de deelnemers van het congres over de toekomst van werk, was dat we (meer) gebruik moeten maken van netwerken. Ook op dit blog wordt de netwerkorganisatie of beter, de genetwerkte of connected organisatie vaak beschreven als de meest kansrijke organisatievorm voor een snel veranderende wereld. Maar wat maakt een organisatie een genetwerkte of connected organisatie?

In de Harvard Business Review van deze maand een artikel van Greg Satell met de titel What Makes an Organization “Networked”? (pdf). In het kort demystificeert Satell wat een genetwerkte of connected organisatie wel en niet is. Aanrader!

Hoe connected zijn we eigenlijk en wat drijft ons?

connectivity is a continues activityDeze week heeft A.T. Kearney het rapport Connected Consumers Are Not Created Equal: A Global Perspective (pdf) gepubliceerd. Het betreft een wereldwijde studie naar het internetgebruik onder 10,000 internetgebruikers in 10 verschillende landen (helaas is Nederland niet meegenomen in het onderzoek). Hoe frequent maken we gebruik van internet? Wie zijn de frequente internetgebruikers, wat is de reden dat ze internet gebruiken en wat betekent dit voor retailers?
Lees verder