Mark Zuckerberg’s manifest voor wereldwijde community

Mark Zuckerberg publiceerde vorige week het artikel Building Global Community. Een manifest waarin hij vertelt wat de rol van Facebook is in het verbeteren van de wereld. Zie het als een nieuw mission statement van Facebook.

Ernst-Jan Pfauth kwam vandaag met een samenvatting van het manifest. Zuckerberg maakt zich volgens Pfauth serieus zorgen over de wereld en wil met Facebook vijf grote onderwerpen aanpakken: sociale cohesie, veiligheid, informatievoorziening, actief burgerschap en (lokale) richtlijnen van Facebook. Pfauth komt tot de conclusie dat Zuckerberg voor het eerst verantwoordelijkheid onderkent die Facebook wereldwijd heeft. Alhoewel Zuckerberg oprecht lijkt, is er ook kritiek op het manifest dat ook een commercieel doel lijkt te hebben.

Nicolass Carr twijfelt aan de goede bedoelingen van de online communities die door Facebook worden gefaciliteerd. Ben Thompson is doodsbenauwd dat Facebook nu voor politieke doeleinden gebruikt wordt en volgens Adrienne Lafrance is het manifest een ramp voor de journalistiek.

Sherry Turkle's Reclaiming Conversation

In een tijd dat we meer converseren dan ooit (via email, SMS, Whatsapp, Facebook, Twitter en andere communicatiekanalen) komt Sherry Turkle met het boek Reclaiming Conversation: The Power of Talk in a Digital Age waarin ze pleit om weer meer face-to-face met elkaar te praten. Sherry Turkle, hoogleraar Social Studies of Science and Technology aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT), was ooit groot voorstander van de technologische ontwikkelingen maar is in de loop der jaren steeds sceptischer geworden. Technologie heeft volgens Turkle er voor gezorgd dat mensen in dezelfde ruimte nauwelijks nog met elkaar praten omdat ze voortdurend op hun telefoon of tablet turen. Eerder schreef ze hierover het boek Alone Together.
Lees verder

Moet iedereen het recht hebben op een offline leven?

Eén van de gevolgen van de technologische ontwikkelingen is dat we steeds meer online zijn. Steeds meer voelt dat als onvermijdelijk, we hebben geen keus. Onze offline wereld wordt kleiner en we geven onze offline autonomie uit handen. Terwijl CEO’s en regeringsleiders tijdens het World Economic Forum deze week in Davos opnieuw de oproep deden om toegang tot internet te zien als basisrecht van de mens, zijn er ook steeds meer kritische geluiden over deze technologische ontwikkelingen. Frans van der Reep en Peter van den Heuvel onderzoeken de impact van internet op leven en werk, in het lectoraat Digital World van Hogeschool Inholland en schetsen op socialevraagstukken.nl waarom in het licht van deze technologische ontwikkelingen het recht op een offline leven nu wettelijk dient te worden verankerd. Must read!

Video: Deep Shifts, World Economic Forum

Digital Media and Society: Implications in a Hyperconnected Era


Het rapport Digital Media and Society: Implications in a Hyperconnected Era is één van de resultaten van het World Economic Forum’s Shaping the Future implications of Digital Media for Society project. Het rapport verkent onze veranderende relatie met media, entertainment en informatie als gevolg van de toenemende digitalisering en de impact daarvan op mens en maatschappij.

Zie ook de afspeellijst op YouTube.

World Development Report 2016: Digital Dividends

Het leven lijkt makkelijker te worden door technologische ontwikkelingen zoals online werken, mobiel bellen en slimme robots. Maar we profiteren minder van digitalisering dan gedacht en de economische groei door digitalisering is ongelijk verdeeld doordat 60% van de bevolking wereldwijd uitgesloten is van de digitale economie. Dit zijn enkele conclusies uit het vandaag gepubliceerde rapport World Development Report 2016 van de Wereldbank (via FD).

Op de website van de Wereldbank zijn naast het rapport (pdf), presentatie (pdf) en infographics ook enkele interessante video’s te bekijken:
Lees verder

Connected Life 2015

EmerceEngageTNS NIPO heeft met Connected Life een wereldwijde studie die jaarlijkse de connected consument in kaart brengt. In totaal gaat het om ruim 60.000 respondenten in 50 landen. Zij vertegenwoordigen daarmee ca. 90% van het online publiek.

De data uit de studie wordt onder andere via een online tool ontsloten. In deze tool kun je segmenteren op 12 socio-demo variabelen, zoals leeftijd, regio, inkomen, huishouden, opleiding en 58 productcategorieën. Denk hierbij aan Food and Drink, Financial Services, Personal Care, Technology etc. De online tool is een demo wat inzicht geeft in de reikwijdte van de studie. Connected Life is dit jaar voor de vierde keer uitgevoerd. Met de data die de afgelopen jaren is verzameld komt TNS NIPO met de volgende 8 wereldwijde trends (pdf) (via: Peter Wiegman):
Lees verder

Zwerm spreeuwen als voorbeeld van een wendbare organisatie

RP-P-1896-A-19368-1446Vanmiddag was ik aanwezig bij de boeklancering ‘HR & Social Media‘ van Diana Russo en Inge Beckers. Social media is binnen organisaties jarenlang vooral een instrument geweest van marketing & communicatie. Het is hoog tijd dat we inzien dat social media veel meer is dan alleen een marketing & communicatie-instrument en dat HR daarin een grote rol kan en moet spelen. Dit boek geeft daarvoor het inzicht en de praktische handvaten.

Diana Russo haalde in haar slotbetoog vanmiddag een prachtige fenomeen aan uit de natuur waar we als organisaties van kunnen leren: een zwerm spreeuwen als voorbeeld voor een wendbare organisatie. Het fenomeen staat ook in het boek (p. 296) en beschreef ze eerder in haar blog Het geheim van wendbaarheid en is meer dan de moeite waard om nog eens goed te lezen en bestuderen.
Lees verder

First, Let Me Take a Selfie

Ondertussen op de tribune bij de wedstrijd Colorado Rockies tegen Arizona Diamondbacks waar de meiden vooral druk zijn met het maken van selfies (via: The Denver Post).

Data Rush: In Company of Strangers

Bas Losekoot3Gisteren bezocht ik de fototentoonstelling Data Rush van het Groningse fotografieplatform Noorderlicht. In deze tentoonstelling maken zo’n vijftig internationaal gerenommeerde fotografen en multimediakunstenaars de balans op van het digitale tijdperk. De komende weken zal ik enkele werken van deze kunstenaars bespreken.

Bas Losekoot (Nederland, 1979) studeerde in 2011 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij is gespecialiseerd in portretten en documentaire fotografie. Bas Losekoot fotografeerde mensen op straat met hun smartphone. Voor zijn work in progress In Company of Strangers bezoekt Losekoot acht megasteden waaronder Hong Kong, London en Seoul.
Lees verder

Data Rush: Mission and Task

DataRush_DSC_8372Gisteren bezocht ik de fototentoonstelling Data Rush van het Groningse fotografieplatform Noorderlicht. In deze tentoonstelling maken zo’n vijftig internationaal gerenommeerde fotografen en multimediakunstenaars de balans op van het digitale tijdperk. De komende weken zal ik enkele werken van deze kunstenaars bespreken.

Julian Röder (Oost-Duitsland, 1981) werd als fotograaf opgeleid bij foto-agentschap Ostkreuz in Berlijn. In 2009 voltooide hij studies fotografie aan zowel de Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig als de Hochschule für Angewandte Wissenschaften in Hamburg. Zijn fotografische serie Mission and Task laat zien hoe technologie ons steeds meer op afstand plaatst bij het bewaken van de Europese grenzen.
Lees verder