Nieuwe tech bubble of is tech inmiddels volwassen?


Vorige week noteerde de S&P 500 information technology index voor het eerst na 17 jaar weer een record (via: Wouter van Noort).

Wie goed naar de trendgrafiek van deze index kijkt, herkent wellicht Gartner’s hype cycle waarin we verschillende fasen onderscheiden. De eerste fase is die van de technology trigger waarbij een nieuwe technologie voor het eerst serieus aandacht krijgt in de media (vanaf medio 1995). In de tweede fase zijn er (te) grote verwachtingen rond de technologie. We noemen deze fase dan ook wel peak of inflated expectations (van 1997 tot medio 2000). In de derde fase, die ook wel trough of desillusionment of vallei van desillusie wordt genoemd, spatten de hooggespannen verwachtingen rond de technologie uiteen en overheerst de teleurstelling (vanaf 2000). Als deze fase voorbij is, verdwijnt de technologie definitief van de markt of komt er een vierde fase die opnieuw opgaand is en die de slope of enlightenment of volwassen-fase wordt genoemd (vanaf medio 2002 met een dip tijdens de economische crisis in 2008).

Afgelopen week publiceerden maar liefst zestig bedrijven uit de S&P 500 (waaronder techbedrijven als Amazon, Apple, Baidu, eBay, Facebook, Microsoft en Twitter) hun kwartaalcijfers. Goed moment om eens te kijken of we te maken hebben met een nieuwe tech bubble of dat tech inmiddels volwassen is geworden.
Lees verder

Mark Zuckerberg’s manifest voor wereldwijde community

Mark Zuckerberg publiceerde vorige week het artikel Building Global Community. Een manifest waarin hij vertelt wat de rol van Facebook is in het verbeteren van de wereld. Zie het als een nieuw mission statement van Facebook.

Ernst-Jan Pfauth kwam vandaag met een samenvatting van het manifest. Zuckerberg maakt zich volgens Pfauth serieus zorgen over de wereld en wil met Facebook vijf grote onderwerpen aanpakken: sociale cohesie, veiligheid, informatievoorziening, actief burgerschap en (lokale) richtlijnen van Facebook. Pfauth komt tot de conclusie dat Zuckerberg voor het eerst verantwoordelijkheid onderkent die Facebook wereldwijd heeft. Alhoewel Zuckerberg oprecht lijkt, is er ook kritiek op het manifest dat ook een commercieel doel lijkt te hebben.

Nicolass Carr twijfelt aan de goede bedoelingen van de online communities die door Facebook worden gefaciliteerd. Ben Thompson is doodsbenauwd dat Facebook nu voor politieke doeleinden gebruikt wordt en volgens Adrienne Lafrance is het manifest een ramp voor de journalistiek.

Facebook richt zich op connectiviteit, kunstmatige intelligentie en virtual reality

10 year roadmap Facebook
Facebook CEO Mark Zuckerberg lanceerde vandaag tijdens de F8 Developer Conference een platform waarmee software-ontwikkelaars (slimme) bots kunnen bouwen voor Facebook Messenger. Na Microsoft is Facebook daarmee het tweede grote techbedrijf dat vol inzet op chatbots. Het is een logisch vervolg op de vorig jaar ingezette strategie van Facebook om Messenger door te ontwikkelen tot een ecosysteem waarbinnen partners eigen applicaties (oa bots) kunnen ontwikkelen. KLM was in de afgelopen periode één van de launching partners voor Facebook Messenger.

Zuckerberg schetste vandaag de roadmap van Facebook voor de komende 10 jaar. De eerste periode staat in het teken van het uitbreiden van het ecosysteem van Facebook waarin producten als video, zoeken, Messenger, WhatsApp en Instagram een belangrijke rol spelen. Uiteindelijk wil Facebook zich richten op drie pijlers: connectiviteit, kunstmatige intelligentie (AI) en virtual reality (VR/AR).

Top 500 grootste bedrijven aanjagers van Nederlandse economie?

Top 500 Grootste Bedrijven van Nederland (Bron: Elsevier)Deze week presenteert Elsevier voor de derde keer de 500 grootste bedrijven van Nederland. Samen zetten ze 1.611 miljard euro om in 2013 waarvan koploper Shell met ruim 350 miljard euro het grootste deel voor haar rekening neemt. De top 50 bedrijven (pdf) maken samen 56 miljard euro winst en bieden werk aan ongeveer 3,5 miljoen werknemers. De top 500 van de in omzet gemeten grootste bedrijven in Nederland kwam tot stand met behulp van de databank Reach van Bureau van Dijk.
Lees verder

HCL Technologies: Employees First Customers Second

Moet eerlijk zeggen dat ik mij niet eerder had verdiept in HCL Technologies, met ruim 90.000 werknemers en een jaaromzet van 6,5 miljard dollar India’s vierde grootste technologiebedrijf en de nummer tien van de Asia’s Fab 50. Opmerkelijk, omdat HCL Technologies zich in minder dan 10 jaar heeft getransformeerd van een matig presterend IT-bedrijf tot één van de snelst groeiende technologiebedrijven ter wereld. Hoe? Door een managementfilosofie te omarmen en implementeren dat heeft geleid tot een radicale cultuuromslag waarbij de medewerker voorop kwam te staan en daarna de klant: Employees First Customers Second (EFCS). Onderdeel van deze filosofie is bijvoorbeeld dat medewerkers hun manager evalueren (in plaats van andersom).

Lees verder

Frontal 21: Die große Samwer-Show

Rocket Internet, in 2007 opgericht door de broers Oliver, Marc en Alexander Samwer, noemt zichzelf de grootste internet-incubator van de wereld. Critici bestempelen de investeerder tot een kloonfabriek, die succesvolle ideeën kopieert om ze vervolgens te verkopen. Of, in de woorden van The Economist, ‘een hyper-efficiënte lopende band voor e-commerce-startups.’ Zalando, Home24 en Wimdu zijn slechts een paar voorbeelden van bedrijven die zijn opgezet door de broers Samwer.

Afgelopen week had ZDF een documentaire over dit controversiële Duitse bedrijf: Frontal 21: Die große Samwer-Show. Een absolute aanrader en een must voor iedereen in de internetindustrie!

Strijp-S ruikt als het Franse Fontainebleau in het voorjaar

Radio Royaal, Strijp-S EindhovenGisteren was ik op bezoek op Strijp-S, het voormalige bedrijventerrein in het Eindhovense stadsdeel Strijp dat heeft toebehoord aan het Koninklijke Philips N.V. Marc Dubach, Linda Van de Ven, Detlef La Grand en Ralf Fleuren leidden me rond over dit indrukwekkende industriële stadslandschap. Langs het voormalig Philips Natuurkundig Laboratorium (Natlab), het Ketelhuis, de Machinekamer en uiteraard het Klokgebouw. Marc vertelde over het Philips van weleer. Een bedrijf waar je na school ging werken en waar je bleef tot aan je pensioen. Een bedrijf ook dat zoveel mogelijk alles zelf deed – van het opleiden van nieuwe medewerkers tot sociale voorzieningen voor de families van werknemers. Een prachtig voorbeeld van een 1.0-organisatie zoals ik die schets in mijn verhaal van de eeuw van mijn vader naar de eeuw van mijn dochters.

Maar wat me het meest inspireerde is de manier waarop Eindhoven is omgegaan met de tegenslag die het te verwerken kreeg toen bekend werd dat Philips (grotendeels) zou vertrekken uit Eindhoven. In ongeveer 10 jaar tijd heeft Eindhoven het terrein weten te ontwikkelen tot een prachtige stadswijk waar wonen en werken een nieuwe vorm hebben gekregen. Toen ik daar gisteren rondliep moest ik even denken aan Sumantra Ghoshal, een managementgoeroe uit India. Als Ghoshal nog zou hebben geleefd dan weet ik zeker dat hij mij zou vertellen dat Strijp-S net zo ruikt als het Franse Fontainebleau in het voorjaar. It’s the smell of the place!

Van Achlum naar Achmea

Van Achlum naar Achmea
Op zaterdagochtend 28 mei 2011 zat ik achter mijn laptop en beleefde online de Conventie van Achlum mee. Achmea keerde na 200 jaar terug naar de wortels van haar organisatie. Onderwerp van het gesprek: De staat en de toekomst van Nederland. Nog steeds zijn de tweets van deze conventie online terug te vinden.

Vandaag was ik op bezoek bij Achmea en terwijl ik bij de receptie stond te wachten viel mijn oog op het boek ‘Van Achlum naar Achmea’. Een prachtig boek over de historie van Achmea dat start in het Friese dorp Achlum waar een kleine groep boeren en notabelen in 1811 de handen ineen slaat om zich te verzekeren tegen de financiële risico’s van brand. Daarmee legden zij de grondslag van het bedrijf dat inmiddels Nederlands grootste verzekeringsmaatschappij is.
Lees verder

Afscheid van de dansende banaan


Deze week zal het grootste sociale netwerk dat Nederland (vooralsnog) heeft gekend, definitief haar deuren sluiten en verder gaan als een online gaming platform. Hyves (naar beehives, Engels voor bijenkorven) werd in 2004 opgericht door Raymond Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen en telde in haar hoogtijdagen 10 miljoen gebruikers en dagelijks zo’n 350.000 unieke bezoekers. Daarmee werd Hyves groter dan de destijds populaire netwerksites als CU2, Schoolbank en Sugababes.
Lees verder

Gary Vaynerchuk over ondernemen in het digitale tijdperk

Niet iedereen is even gecharmeerd van Gary Vaynerchuk, maar ik ben al jaren fan. In zijn presentaties neemt hij in snel tempo het publiek mee in zijn persoonlijke verhaal dat begint op het moment dat hij samen met zijn broer de slijterij van zijn vader in New Jersey overneemt. Vaynerchuk weet door slim gebruik te maken van digitale media de omzet van de slijterij in enkele jaren te verhogen tot ruim 45 miljoen dollar per jaar. Vaynerchuk verteld op zijn manier het verhaal van ‘de eeuw van mijn vader, naar de eeuw van mijn dochters’ (zie ook organisatie 3.0). Pak een bak koffie en ga er eens rustig voor zitten. Een aanrader! (via: Edwin).