Joi Ito over hoe je kunt overleven in snel veranderende samenleving

Joi Ito is een in Amerika opgeleide Japanse activist, ondernemer en durfkapitalist. Ito is een internetlegende, één van de drijvende krachten achter de wereldwijde open source beweging en sinds eind 2011 directeur van het MIT Media Lab. Opmerkelijk omdat Ito nooit zijn studie heeft afgemaakt. Maar ook weer logisch omdat het opleidings- en onderzoeksinstituut een onorthodoxe, antidisciplinaire cultuur kent waarin onderzoekers zich in ateliers bezighouden met onderwerpen als biohacking, neuro-engineering, hoe kinderen leren, of stapelbare elektrische auto’s voor de stad van morgen (om maar een paar dingen te noemen).

Samen met Jeff Howe schreef Joi Ito afgelopen jaar het boek Whiplash: How to Survive Our Faster Future. De toekomst is al hier, ze is alleen nog ongelijk verdeeld. Het is aan ons om voor iedereen gelijke kansen te creëren zei William Gibson ooit. In Whiplash schetsen Howe en Ito 9 organisatieprincipes om te overleven in een steeds complexer en vluchtigere wereld:
Lees verder

Welke boeken neem jij mee op vakantie?

Jarenlang heb ik op Marketingfacts iedere zomer een lijst gepubliceerd met leestips voor de vakantie. Tot en met 2014 waren het vooral boeken die ik meenam in de koffer. Steeds meer zijn de boeken vervangen door ebooks, podcasts, documentaires en zelfs complete series en films die ik meenam op mijn iPad. Ook dit jaar ben ik de iPad weer aan het volladen om waarschijnlijk straks bij terugkomst tot de conclusie te komen dat ik daar slechts een fractie van heb gelezen.

Voor de liefhebbers toch mijn tips voor boeken en documentaires dit jaar:
Lees verder

Frederic Laloux: Reinventing Organizations

Een korte presentatie waar Frederic Laloux, voormalig McKinsey-adviseur en auteur van Reinventing Organizations, de belangrijkste inzichten van zijn onderzoek naar radicaal nieuwe organisatievormen samenvat.

Moderne organisaties lijken vast te zitten in een verouderd stelsel. Werknemers raken gedemotiveerd, ondernemers zoeken naar een ander soort management, vertrouwde modellen schieten tekort. Kunnen we op die manier eigenlijk nog wel verder? ‘Reinventing Organizations’ geeft een een antwoord. Het boek laat o.a. aan de hand van het Laloux Culture Model (video) zien hoe we aan het begin staan van een nieuw tijdperk.

Hartmut Rosa: Leven in tijden van versnelling


De Duitse socioloog Hartmut Rosa is verbonden aan de Friedrich Schilleruniversiteit in Jena. De ‘onthaastingsgoeroe’, zoals hij in Duitsland bekend staat, levert kritiek op onze moderne tijdsbeleving: we ervaren een continue haast, technologische vernieuwingen zijn niet bij te houden, en de burn-out ligt op de loer. Rosa noemt deze versnelling totalitair – het overheerst ons leven en we raken steeds verder van onszelf verwijderd. Leven in tijden van versnelling biedt een uitweg uit deze vervreemdende versnelling. Rosa houdt in dit essay een pleidooi voor resonantie; een ervaring waarin de mens zelf geen actieve rol speelt, maar die hem overkomt. Een gevoel van verbondenheid met de wereld, een ervaring waarin de wereld op zichzelf zin heeft. Dit weekend de recensies over dit boek (dat al in 2013 in het Duits werd uitgebracht) gelezen in het Filosofie Magazine en FD. Volgens Hans Achterhuis, die eerder in de Volkskrant een recensies schreef, voegt het boek weinig toe aan de discussie over tijdsdruk en versnelling. Komende week het boek zelf maar eens lezen!

Recensies:

Lynda Gratton: The 100-Year Life

Begin deze maand verscheen het boek The 100-Year Life – Living and Working in an Age of Longevity van Andrew Scott en Lynn Gratton, beide hoogleraar aan de London Busines School. Lynda Gratton kennen we van haar boeken The Shift: The Future of Work is Already Here (2011) en The Key: How Corporations Succeed by Solving the World’s Toughest Problems (2014). Twee boeken waarin ze de toekomst van werk schetst.

De auteurs geloven dat we in de toekomst allemaal langer leven en dat zowel organisaties als individuen daardoor op een hele andere manier moeten kijken naar onderwijs, werk en pensioen. Dit uitgangspunt onderbouwen ze met cijfers waarin ze laten zien dat ieder decennium de gemiddelde levensduur van de mens met een paar jaar toeneemt. Dat betekent dat iedere generatie gemiddeld 10 jaar ouder wordt dan de vorige generatie. In een paar generaties betekent dat het aantal productieve uren bijna is verdubbeld. Wat gaan we met al die extra uren doen? En vooral, hoe gaan we dat allemaal betalen? Het is onvermijdelijk dat we langer moeten gaan werken in de toekomst. Uit onderzoek onder millennials geeft nu al meer dan 10 procent van de respondenten aan dat het onwaarschijnlijk is dat ze ooit met pensioen gaan. We komen uit een tijd waarin we allemaal (ongeveer) met dezelfde leeftijd gaan studeren, werken, trouwen, kinderen krijgen en met pensioen gaan. Handig voor de leiders van vandaag maar doordat we steeds ouder worden, zal niet alleen de leeftijd hoger zijn waarop we gaan trouwen of kinderen krijgen, maar zal ook de variteit sterk toenemen. Ook het belang van immateriële zaken neemt toe. Denk daarbij aan kennis, netwerken, reputatie, sociaal kapitaal, gezondheid en evenwichtig leven. Een boek dat iedere HR-manager, iedere organisatie-adviseur, iedere onderwijsdeskundige, eigenlijk iedereen zou moeten lezen. Ik ga alvast eens nadenken over welke studie ik ga volgen als ik straks 67 ben!

Video: Are you ready to live to 100?

Kevin Kelly: 12 Inevitable Tech Forces That Will Shape Our Future

We staan nog maar aan het begin van het begin aldus Kevin Kelly, oprichter van Wired Magazine maar vooral ook auteur en spreker over technologische ontwikkelingen. Na What Technology Wants (2010) publiceerde hij deze maand het boek The Inevitable: Understanding the 12 Technological Forces That Will Shape Our Future.

Volgens Kelly is veel van wat er de komende decennia gaat gebeuren onvermijdelijk (inevitable). Wat we nu zien op het gebied van kunstmatige intelligentie, augmented reality of quantified self (om er maar eens een paar te noemen), is nog maar het begin. In zijn boek The Inevitable schetst Kelly 12 trends die voor altijd de manier van communiceren, leren en werken zal veranderen:

  • Becoming: Moving from fixed products to always upgrading services and subscriptions
  • Cognifying: Making everything much smarter using cheap powerful AI that we get from the cloud
  • Flowing: Depending on unstoppable streams in real-time for everything
  • Screening: Turning all surfaces into screens
  • Accessing: Shifting society from one where we own assets, to one where instead we will have access to services at all times.
  • Sharing: Collaboration at mass-scale. Kelly writes, “On my imaginary Sharing Meter Index we are still at 2 out of 10.”
  • Filtering: Harnessing intense personalization in order to anticipate our desires
  • Remixing: Unbundling existing products into their most primitive parts and then recombine in all possible ways
  • Interacting: Immersing ourselves inside our computers to maximize their engagement
  • Tracking: Employing total surveillance for the benefit of citizens and consumers
  • Questioning: Promoting good questions are far more valuable than good answers
  • Beginning: Constructing a planetary system connecting all humans and machines into a global matrix

Ik heb het boek nog niet in detail gelezen, maar keek er naar uit sinds zijn presentatie op SXSW (video) eerder dit jaar. Aanrader!

Sherry Turkle's Reclaiming Conversation

In een tijd dat we meer converseren dan ooit (via email, SMS, Whatsapp, Facebook, Twitter en andere communicatiekanalen) komt Sherry Turkle met het boek Reclaiming Conversation: The Power of Talk in a Digital Age waarin ze pleit om weer meer face-to-face met elkaar te praten. Sherry Turkle, hoogleraar Social Studies of Science and Technology aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT), was ooit groot voorstander van de technologische ontwikkelingen maar is in de loop der jaren steeds sceptischer geworden. Technologie heeft volgens Turkle er voor gezorgd dat mensen in dezelfde ruimte nauwelijks nog met elkaar praten omdat ze voortdurend op hun telefoon of tablet turen. Eerder schreef ze hierover het boek Alone Together.
Lees verder

Suits & Hoodies: Het geheim van de succesvolle start-up

Suits and HoodiesIn 1993 begon hij, fris geschoren en strak in het pak, zijn carriere als intercedent bij Randstad Uitzendbureau. Via TMG, VNU Media en Layar is hij nu ruim 20 jaar later, vaak gekleed in jeans en hoodie, ervaringsdeskundige op het gebied van digitale transformaties. Ik heb het over Quintin Schevernels die recentelijk zijn ervaring met zowel corporates als start-ups heeft vastgelegd in het boek Suits & Hoodies. Een boek waarin hij ingaat op de vraag wat succesvolle corporates en geslaagde start-ups gemeen hebben.
Lees verder

Zwerm spreeuwen als voorbeeld van een wendbare organisatie

RP-P-1896-A-19368-1446Vanmiddag was ik aanwezig bij de boeklancering ‘HR & Social Media‘ van Diana Russo en Inge Beckers. Social media is binnen organisaties jarenlang vooral een instrument geweest van marketing & communicatie. Het is hoog tijd dat we inzien dat social media veel meer is dan alleen een marketing & communicatie-instrument en dat HR daarin een grote rol kan en moet spelen. Dit boek geeft daarvoor het inzicht en de praktische handvaten.

Diana Russo haalde in haar slotbetoog vanmiddag een prachtige fenomeen aan uit de natuur waar we als organisaties van kunnen leren: een zwerm spreeuwen als voorbeeld voor een wendbare organisatie. Het fenomeen staat ook in het boek (p. 296) en beschreef ze eerder in haar blog Het geheim van wendbaarheid en is meer dan de moeite waard om nog eens goed te lezen en bestuderen.
Lees verder

De impact van big data op mens en samenleving

Big Data

Eind jaren tachtig deed ik onderzoek naar de toepassingen van kunstmatige intelligentie in de scheikunde. Op basis van het werk van o.a. Rumelhart, Hinton en Kohonen werkten we aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (nu Radboud Universiteit) aan zelflerende algoritmen voor het oplossen van complexe niet-lineaire problemen. Het was de tijd van mainframe-computers waarvoor we de software zelf schreven en waarbij het automatisch leren van een eenvoudig tekstherkenningsprobleem weken tot maanden kon duren. Een van de conclusies in mijn afstudeerverslag destijds was dat het ooit mogelijk zou moeten zijn om op basis van grote hoeveelheden data, patronen te herkennen waarmee we sneller, slimmer en op maat geneesmiddelen kunnen ontwikkelen.

Vijfentwintig jaar later raadt Amazon ons boeken aan, raadt LinkedIn ons banen aan en geeft TomTom ons advies om een andere route te nemen bij een file. Met dezelfde technologie berekent Google hoe virussen zich verspreiden, Twitter wie de verkiezingen gaat winnen en Shell waar we het best naar olie kunnen boren. Aan de basis van deze ontwikkeling staan de explosieve groei aan digitale gegevens en de steeds krachtigere algoritmes waarmee we de gegevens onderzoeken. Het is inmiddels mogelijk om patronen en verbanden te ontdekken die het menselijk denkvermogen ver te boven gaan. In de toekomst – sneller dan we denken – zullen we op deze manier ook berekenen welke behandeling een patiënt moet krijgen, waar een inbraak gaat plaatsvinden en wie in aanmerking moet komen voor een promotie. We staan aan het begin van een big data-revolutie. En volgens experts gaat dit een grotere impact hebben op onze levens dan het internet!

Tijd om eens in de boeken te duiken van onderzoekers en auteurs als Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier, Steve Lohr en Alex Pentland.
Lees verder