De toekomst van financiële dienstverlening (concept)

Technologische innovatie (van cloud computing tot blockchain, big data en internet of things) wordt gezien als één van de belangrijkste krachten die de financiële sector in de komende jaren zal beïnvloeden. Innovaties in betalingsverkeer, vermogensbeheer, kredietverlening en verzekeren vormen een uitdaging voor bedrijfsmodellen en strategieën van financiële instellingen, maar bieden ook kansen voor zowel de gevestigde partijen als nieuwkomers. Begin dit jaar publiceerde DNB een onderzoeksrapport onder de titel ‘Technologische innovatie: kansen en risico’s voor de financiële sector‘ waarin het uitgebreid in gaat op de uitdagingen en kansen voor de financiële sector.

Technologische ontwikkeling is overigens geen nieuw thema voor de financiële sector. In de afgelopen decennia werden veel bedrijfs- en klantprocessen gedigitaliseerd en naar het internet gebracht. Alhoewel deze ontwikkelingen een grote invloed hebben gehad op de kosten, infrastructuur en type/aantal medewerkers, heeft het nauwelijks invloed gehad op de businessmodellen en organisatiestructuur van financiële dienstverleners. De digitale transformatie van de financiële sector staat volgens deskundigen dan ook nog maar aan het begin. De verwachting is dat de huidige technologische ontwikkelingen de businessmodellen en organisatiestructuren in de financiële sector radicaal gaan veranderen. De vraag is door wie en hoe!
Lees verder

Wat kunnen organisaties leren van de taxiwereld en hotelsector?

De lessen van Uber en Airbnb

2015 was het jaar van de jonge bedrijven die in zeer korte tijd door investeringen werden gewaardeerd op 1 miljard dollar of meer. 2016 wordt niet alleen het jaar waarin deze zogenaamde unicorns zich moeten bewijzen, maar ook het jaar waarin marktleiders in allerlei sectoren zich staande moeten houden tegen deze start-ups. Wat kunnen zij leren van de taxiwereld en de hotelsector zodat ze zich niet laten verrassen door nieuwkomers. Dit weekend heeft NRC een interessante special over de hypes van 2015: disruptie en innovatie (verstoring en vernieuwing).

Als eerste de lessen van Uber en Airbnb (Blendle) volgens universitair hoofddocent digitale strategie Annet Aris en redacteur Wouter van Noort:
Lees verder

Café Weltschmerz over het faillissement van het financiële systeem


Weltschmerz is een door de schrijver Jean Paul in 1827 bedacht woord. Het betekent letterlijk pijn hebben aan de wereld. Het komt voort uit het besef van het tragische en onvolmaakte karakter van het bestaan. Café Weltschmerz is een burgerjournalistiek platform dat gelooft in de kracht van het gesprek als bron voor veranderingen. In de afgelopen maanden interviewde Willem Middelkoop gasten als Arnoud Boot en Herman Wijffels over het wereldwijde financiële systeem. Volgens Herman Wijffels zitten we in de eindfase van de hele industriële maatschappij en het huidige financiële systeem. Hoe het eindspel er precies uit gaat zien is nog niet duidelijk, maar feit is wel dat we aan de vooravond staan van een nieuw tijdperk.

De toekomst van de financiële sector (video)

Woensdagavond organiseerde De Correspondent samen met Joris Luyendijk een Correspondent-avond in de Amsterdamse Stadsschouwburg over de toekomst van onze banken. Daarbij spraken zij onder meer met Jesse Klaver, Jeroen Smit, Esther Rosenberg, Helen Toxopeus en Rens van Tilburg. Wie er niet bij kon zijn of de livestream heeft gemist, kan de avond nog terugkijken via decorrespondent.nl.

Lees verder

ABN Amro start grootste digitaliseringsproject uit haar geschiedenis

ABN Amro heeft vrijdag de derde ontslagronde sinds de kredietcrisis aangekondigd. Na de 9.000 banen die al waren verdwenen, gaat de bank de komende drie jaar nog eens 650 tot 1.000 banen schrappen op de regiokantoren. Een nog onbekend aantal bankfilialen wordt gesloten. Dit gaat vooral ten koste van administratief personeel, adviserend personeel en baliemedewerkers.

Tegelijk met het massaontslag maakte ABN Amro bekend nog eens 150 miljoen euro te investeren in het versnellen van de digitalisering van ‘de belangrijkste klantprocessen’. Volgens Trouw (via Blende) heeft ABN Amro 5 miljoen particuliere klanten, van wie de helft nooit een voet over de drempel van een bankkantoor zet. De andere helft stapt er gemiddeld eens in de twee jaar binnen. Medewerkers van ABN Amro-kantoren staan nog zo’n miljoen klanten te woord, jaarlijks. Ter vergelijking: de app van de bank wordt 1,5 miljoen keer gebruikt, maar dan dagelijks. Een voorbeeld van die verdergaande digitalisering bij ABN Amro is de recente introductie van het hypotheekadvies via de webcam eerder dit jaar. Klanten kunnen met een vaste hypotheekadviseur 6 dagen per week, ook op zaterdag en ’s avonds, een adviesgesprek voeren via de webcam.

Volgens de gisteren geplaatste video Bouw jij mee aan de bank van de toekomst?, is ABN Amro gestart met het grootste IT-project uit de geschiedenis van de bank en is men op zoek naar mensen die de bank gereed moeten maken voor de 21e eeuw!

Metatransitie financiële wereld volgens Peter Verhaar

big-shift-behavioral-disruption-opportunities-financial-sector-finno

De Financiële Technologie (FinTech) is momenteel wereldwijd één van de snelst groeiende industrieën. Zo bestaat de CNBC Disruptor 50, de lijst van 50 meest innovatieve start-ups volgens CNBC, voor een vijfde deel uit FinTech bedrijven (via: Finno). Om een idee te krijgen van de meest innovatieve start-ups in de financiële wereld, volg ik al een tijd de FinTech 50, een lijst van 50 potentiële Europese financiële disruptors. Komende week start de verkiezing van de FinTech 50 voor 2015.

Voor wie geïnteresseerd is in de metatransitie die we zien in de financiële wereld, kan ik de recentelijke lezing Financial Disruption (pdf) van Peter Verhaar aanbevelen. Verhaar zit bijna 30 jaar in het bankwezen. Na functies bij AMRO, ING en Bank Labouchere, was Peter Verhaar, samen met Rene Frijters, oprichter van Alex Beleggingsbank. Per 1 januari 2008 is Alex verkocht aan BinckBank. Sindsdien zien we Verhaar als columnist en analist in diverse media.

Figuur: Big Shift (Brett King)