Is de toekomst van online advertising volledig geautomatiseerd? (update)

The Future of AdvertisingVan 2007 tot en met 2011 was ik voorzitter van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digital advertising en de interactieve marketing industrie. Eerlijk gezegd heb ik me daar altijd een beetje vreemde eend in de bijt gevoeld. Wie mij vanaf 2002 heeft gevolgd via bijvoorbeeld platformen als Marketingfacts, weet dat ik geen voorstander ben van traditioneel adverteren waaronder ik ook online display advertising reken. Reden dat ik destijds toch die functie heb aanvaard is dat ook search, affiliate en het toen nog nauwelijks bestaande social media advertising aandacht verdienden binnen het IAB.

We zijn inmiddels zes jaar verder. Waar staan we nu voor wat betreft online advertising? Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen? Een update van mijn blog uit oktober 2015.
Lees verder

Marc Pritchard over de problemen in digitale marketing


Afgelopen week hield Marc Pritchard, Chief Brand Officer P&G een bevlogen presentatie tijdens de 2017 Annual Leadership Meeting waarin hij een kritische status quo schetst van digital marketing. Pritchard stelt dat het de hoogste tijd is om de grote problemen in digital marketing op te lossen. Misschien wel de meest relevante marketingpresentatie van de afgelopen 20 jaar (via: Mark Ritson).

Digitale advertentiemarkt in tien jaar verdrievoudigd

Online mediabestedingen
Het is al weer bijna 10 jaar geleden dat ik voorzitter werd van IAB Nederland, dé branchevereniging voor digitale marketing. Inmiddels zijn we een aantal voorzitters verder en is de digitale advertentiemarkt enorm veranderd. Zo stelde ik enkele maanden geleden al vast dat de toekomst van online advertising steeds meer geautomatiseerd zal zijn. Afgelopen week publiceerde IAB samen met Deloitte de digitale advertentie-bestedingen voor 2015 (pdf). De totale digitale advertentiemarkt in Nederland is in 2015 gegroeid naar een omzet van 1,5 miljard euro en dat is maar liefst een verdrievoudiging ten opzichte van tien jaar geleden!

Search heeft met 673 miljoen euro (44 procent) nog steeds het grootste aandeel in de digitale advertentiebestedingen, gevolgd door display met 615 miljoen euro (41 procent) en classified met 225 miljoen euro (15 procent). Wat we destijds verkeerd hebben ingeschat is dat voor display advertising de verschuiving naar performanced based (CPx) zich niet heeft doorgezet. Sterker nog, deze is de afgelopen jaren afgenomen tot 17 procent terwijl het afrekenen op basis van het aantal vertoningen (CPM) is toegenomen tot 65 procent. Dit heeft vooral te maken met het feit dat een steeds groter deel van display volledig geautomatiseerd wordt afgehandeld (inmiddels 30 procent van totale display advertising). Interessant is om de verschuiving te zien van display via desktop/laptop naar mobile. De verwachting is dat display advertising via mobile de komende jaren display advertising via desktop/laptop voorbij streeft. Binnen display advertising zien we vooral een stijging in video advertising.

Is de toekomst van online advertising volledig geautomatiseerd?

The Future of AdvertisingVan 2007 tot en met 2011 was ik voorzitter van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digital advertising en de interactieve marketing industrie. Eerlijk gezegd heb ik me daar altijd een beetje vreemde eend in de bijt gevoeld. Wie mij vanaf 2002 heeft gevolgd via bijvoorbeeld het platform Marketingfacts, weet dat ik geen voorstander ben van traditioneel adverteren waaronder ik ook online display advertising reken. Reden dat ik destijds toch die functie heb aanvaard is dat ook search, affiliate en het toen nog nauwelijks bestaande social media advertising aandacht verdienden binnen het IAB.

We zijn inmiddels vier jaar verder. Waar staan we nu voor wat betreft online advertising? Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen? Ter voorbereiding op een aantal presentaties die ik de komende maanden zal geven, volgt hieronder een korte samenvatting van waar we staan en een persoonlijke visie op de toekomst van online advertising.
Lees verder

Waarom de meeste merken hun tijd verspillen met social media


De meeste merken die zich bezig houden met social media verspillen hun tijd aldus Mark Ritson, universitair hoofddocent marketing en branding aan de Melbourne Business School tijdens het laatste World Marketing & Sales Forum Melbourne. De video van zijn presentatie is begin deze maand online gezet door BrandT Magazine (met dank aan @jorritkr). Aanrader!

Soms is papier beter!

Het is duidelijk dat de papierindustrie worstelt, maar er is één ding dat de digitale tablet niet kan vervangen. Bekijk deze inmiddels ruim een jaar oude, maar hilarische Franse advertentie Emma voor Le Trefle en vergeet niet dat technologie niet alles kan vervangen!

Is KLM echt #HappytoHelp of is het vooral een reclamestunt?

KLM_HappytoHelp_02

Vanaf het moment dat KLM tijdens de vulkaanuitbarsting in IJsland met succes klanten heeft geholpen met vragen via social media, is er binnen de organisatie het besef dat social media een belangrijk kanaal is in de communicatiestrategie van KLM. In de afgelopen jaren heeft KLM veel geëxperimenteerd met social media en heeft daar nationaal en internationaal terecht veel credits voor gekregen.

Vandaag is daar een nieuw experiment aan toegevoegd. KLM’s customer service team helpt de komende week niet alleen reizigers die met KLM vliegen, maar zoveel mogelijk andere reizigers waar dan ook ter wereld. Met deze speciale campagne wil KLM reizigers kennis laten maken met de ‘unieke’ klantenservice van KLM.
Lees verder

Komiek John Oliver over native advertising

De komiek John Oliver maakte onlangs op vlijmscherpe wijze gehakt van ‘native advertising‘ in HBO’s Last Week Tonight (via: decorrespondent.nl).