Adolescence als spiegel van een generatie

door Marco Derksen op 21 maart 2025

Deze week heb ik, net als veel anderen, de vierdelige Netflix-serie Adolescence gekeken. Adolescence is een aangrijpend Brits drama over de 13-jarige Jamie Miller, die na de moord op een klasgenote wordt gearresteerd. Maar de kern van het verhaal is geen whodunnit; het is een sociologisch portret van een generatie die opgroeit in een digitale realiteit die ouders, leraren en hulpverleners nauwelijks nog begrijpen. De serie legt pijnlijk bloot hoe online subculturen—zoals de manosphere—jongeren kunnen meesleuren in een wereld van frustratie, misogynie en vervreemding, gevoed door algoritmes en sociale feedbacklussen.

In mijn LinkedIn-post over de serie deelde ik deze ervaring. Binnen een dag haalde het bericht bijna 50.000 views, honderden likes en meer dan 150 reacties. Wat mij vooral opviel, was de intensiteit en gelaagdheid van die reacties. Veel mensen gaven aan de serie in één keer te hebben uitgekeken, diep geraakt te zijn, technisch knap gemaakt te vinden, en noemden het verplichte kost voor iedereen die met jongeren werkt. De toon was collectief, bevestigend en moreel geladen. Deze serie maakt veel los.

Een groot deel van de reacties kwam van ouders. Zij herkenden hun eigen kinderen, hun eigen angsten en het onvermogen om echt zicht te krijgen op wat zich digitaal afspeelt. Veel van hen spraken de wens uit om de serie samen met hun kinderen te kijken, in de hoop op open gesprekken. Tegelijkertijd klonk in die betrokkenheid ook machteloosheid door. We zien dat er iets misgaat, maar voelen ons onvoldoende toegerust om in te grijpen.

Maar onder die brede morele instemming schuilde ook een kritische onderlaag. Een kleinere groep reageerders stelde scherpe vragen over het mogelijke averechts effect van de serie. Wordt dit niet juist voer voor imitatie? Normaliseert het niet het gedrag dat het probeert te problematiseren? Anderen betwijfelden het gemak waarmee sociale media als oorzaak worden gepresenteerd. Is er wel echt een causaal verband tussen social media en mentale problemen? Of reduceren we een complex samenspel van factoren—zoals opvoeding, prestatiedruk en sociale context—tot een te eenvoudig verhaal?

Wat mij opviel, waren ook de reacties die ons als volwassenen onder de loep nemen. Hebben wij ons te gemakkelijk buiten het probleem geplaatst? Snappen we echt wat er gebeurt, of zijn we vooral bezig met symptoombestrijding zonder systeemverantwoordelijkheid te nemen? Die meta-reflectie blijft beperkt, maar legt wel de vinger op de zere plek.

De reacties op deze post vormen daarmee niet alleen een spiegel van publieke betrokkenheid, maar ook een semantisch veld waarin bevestiging en kritiek, zorg en zelfonderzoek samenkomen. Adolescence confronteert ons met een generatie die leeft in een werkelijkheid die wij niet langer kunnen negeren. De reacties onder mijn post lieten zien dat we wel wíllen begrijpen—maar ook dat we nog veel te leren hebben. Juist daarom is het belangrijk dat we dit gesprek niet alleen voeren, maar ook verdiepen. Niet om jongeren te ‘redden’, maar om onszelf opnieuw uit te vinden als opvoeders, professionals en burgers in een digitale samenleving.

1 reactie

Beantwoord

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1232)
Contact