De Brits-Duitse neoklassieke componist Max Richter komt op 6 september 2024 met zijn negende studioalbum, In A Landscape. In dit nieuwe werk keert hij terug naar thema’s die hij twintig jaar geleden voor het eerst verkende op zijn tweede album The Blue Notebooks.
‘In A Landscape‘ wordt door Richter zelf omschreven als ‘een verzoening van tegenstellingen’. Hij brengt elektronische en akoestische instrumenten samen, verbindt natuur en mens en verkent grote levensvragen naast de kleine geneugten van het dagelijks leven. Deze thematiek is een echo van ‘The Blue Notebooks‘ uit 2004, maar nu bekeken vanuit het perspectief van onze wereld in 2024.
Het nieuwe album is opgenomen in Studio Richter Mahr, een minimalistische, milieubewuste creatieve ruimte die Richter samen met zijn vrouw Yulia Mahr heeft ontworpen. Deze setting heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de introspectieve aard van het album. Richter put inspiratie uit een breed scala aan bronnen, van Bach en Purcell tot de poëzie van Keats, Wordsworth en Anne Carson.
Een interessant aspect van ‘In A Landscape‘ zijn de negen ‘Life Studies’, veldopnames van alledaagse geluiden die de luisteraar onderdompelen in Richters directe omgeving. Deze techniek doet denken aan de ‘gevonden geluiden’ die zo kenmerkend waren voor zijn vroege werk, waaronder ‘The Blue Notebooks‘.
Een van de meest iconische nummers van ‘The Blue Notebooks‘ is ongetwijfeld ‘On the Nature of Daylight‘. Het nummer werd oorspronkelijk gecomponeerd als reactie op de Irakoorlog in 2003, maar de universele emoties die het oproept, hebben ervoor gezorgd dat het in talloze contexten is gebruikt. De langzame opbouw, de herhalende patronen en de prachtige strijkersarrangementen creëren een gevoel van melancholie en contemplatie dat luisteraars diep raakt.
‘On the Nature of Daylight‘ is gebruikt in vele films en tv-series, waaronder Martin Scorsese’s Shutter Island, Denis Villeneuve’s Arrival en recentelijk nog in de HBO-serie The Last of Us. In elk van deze werken versterkt het nummer de emotionele lading van de scènes op een manier die woorden alleen niet kunnen bereiken.
Voor mij persoonlijk belichaamt ‘On the Nature of Daylight‘ het taoïstische concept van wu wei, of ‘niet-handelen’. De muziek lijkt moeiteloos te ontstaan en te vloeien, zonder forcering of weerstand. Het nodigt de luisteraar uit om zich over te geven aan de natuurlijke stroom van emoties en gedachten, precies zoals wu wei ons aanmoedigt om in harmonie te leven met de natuurlijke orde van de dingen.
Met ‘In A Landscape‘ lijkt Richter opnieuw een album te presenteren dat ons uitnodigt tot reflectie en contemplatie. Hoewel we het volledige album nog moeten horen, geven de eerste nummers zoals The Poetry of Earth (Geophony) en Movement, Before All Flowers al een veelbelovende indruk. Ik zie uit naar de rest van het album!
Voor meer Max Richter zie ook mijn blogs: