Blog:

Rex Woodbury over de creator-economie

door Marco Derksen op 19 december 2021

Rex Woodbury is directeur bij Index Ventures en richt zich voornamelijk op investeringen in de creator-economie. Woodbury publiceert een wekelijkse nieuwsbrief genaamd Digital Native om zijn gedachten over de digitale economie te delen. Deze week publiceerde Woodbury de videopresentatie ‘Creators, Culture, & Crypto: State of the Union’, een erg goed overzicht over creators, web3, de metaverse en welke bedrijven je in de gaten moet houden in 2022 (via: Gert Koot).

De creator-economie wordt gedefinieerd als de economie die zich ontwikkeld rondom door de inmiddels meer dan 50 miljoen onafhankelijke makers van content, curatoren en communitybuilders, waaronder influencers op sociale media, bloggers en vloggers, plus de software en financiƫle tools die zijn ontworpen om hen te helpen bij groei en het genereren van inkomsten.

Woodburry schetst in zijn videopresentatie de opkomst en de belangrijkste misvattingen over de creator-economie:



Het betreft dus niet alleen een media trend, maar het schetst ook de toekomst van werk. Interessant is de vraag waarom de creator-economie juist nu gebeurt. Volgens Woodburry heeft dat te maken met de covid-19 pandemie, de opkomst van platformen zoals TikTok (met name vanaf de uitbraak van covid-19 begin 2020) en de komende generatie Z (Gen Z).



Woodburry gaat vervolges in op wat hij noemt the creator triad van de platformen: van creatie tools tot distrubitie en het genereren van inkomen. Interessant is het verschil tussen platformen als YouTube en TikTok waarbij de eerste meer op traditionele media lijkt en de laatste zich vooral richt op creators waarbij we een verschuiving zien van advertising naar digital commerce.



Vervolgens gaat Woodburry in op web3, waarbij hij Fred Ehrsam aanhaalt die de creator-economie gelijk stelt aan web3. Woodburry denkt dat het nog wel een paar jaar zal duren voordat we zover zijn, maar schetst wel de verschuiving naar web3 en digitaal eigenaarschap via non-fungabile en social tokens aan de hand van voorbeelden als de digitale Gucci tas die op spelplatform Roblox is verkocht voor meer dan de ‘echte’ waarde van zijn fysieke versie, de recente overname van de virtuele schoenenbedrijf RTFKT door Nike en het fictieve voorbeeld Taylor Swift Token of $SWIFT.



In het laatste deel schetst Woodburry de evolutie van sociale media, waarbij we een verschuiving zien naar ofwel een kleine groep van vrienden en familie ofwel de wereldwijde groep aan internetgebruikers met een toenemend belang van authenticiteit.



Een erg goed overzicht over de creator economie, de toekomst van social media, web3, de metaverse en welke bedrijven je in de gaten moet houden in 2022. Een absolute must see!

Bron: Digital Native

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (774)
Contact