Ard-Pieter de Man over nieuwe manieren van organiseren

door Marco Derksen op 1 mei 2021

Eindelijk de tijd gehad om de Sioo-masterclass ‘Nieuwe manieren van organiseren’ terug te kijken met Ard-Pieter de Man, hoogleraar Management Studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam en zelfstandig adviseur. De masterclass is overigens alweer van bijna een jaar geleden waarover Durk Piet de Vries voor Sioo al een prachtige blog heeft geschreven.

In de masterclass, die deels is gebaseerd op het boek How to survive the organizational revolution van Ard-Pieter de Man, Pieter Koene en Martijn Ars, gaat De Man in op nieuwe organisatiekundige inzichten.

Enkele highlights uit de masterclass van bijna 2,5 uur:

De Man schetst aan het begin van zijn presentatie de beweging van een industriële naar een informatiesamenleving aan de hand van General Electric en Microsoft waarbij het hoofdkantoor van General Electric symbool staat voor de gesloten en hiërarchische industriële samenleving en de nieuwe campus van Microsoft in Seattle voor de meer op samenwerking en innovatie gerichte informatiesamenleving.

Verder laat De Man goed zien hoe de verschillende organisatievormen zich in de tijd hebben ontwikkeld van business units in de industriele samenleving via overgangsmodellen naar multidimensionale organisatie modellen als holacracy, agile, platformen, ecosystemen, decentrale autonome organisaties (DAO’s) en het Rendanheyi model (Haier Group) in de informatiesamenleving. Ben overigens wel benieuwd naar de bron van deze stamboom van organisatievormen. Of is deze door de Man zelf opgesteld? De stamboom van organisatievormen heeft De Man zelf gemaakt en roept blijkbaar altijd veel discussie op zoals nu op LinkedIn.

Uiteraard in de masterclass ook veel aandacht voor platformen en ecosystemen, volgens Zhang Ruimin, CEO van de Haier Group een noodzaak voor alle organisaties om naar toe te transformeren: ‘We all need to transform into ecosystem companies or we won’t be able to survive.’ De Man verwijst daarbij naar het al wat oudere werk over de platformeconomie van Alstyne, Parker en Choudary, die de basisprincipes van platformen destijds inderdaad erg goed hebben uitgelegd.

Tijdens de masterclasses worden cases als ING, BOL.com, Booking.com en John Deere behandeld. Cases die voor de meeste bedrijfskundigen inmiddels wel bekend zullen zijn, maar wel goed inzicht geven in de nieuwe manieren van organiseren.






Tot slot gaat De Man nog in op TechTrinity, de samenhang tussen interne agility, platform en ecosysteem en hoe deze drie componenten elkaar kunnen versterken. Als voorbeeld gebruikt hij John Deere, een bedrijf dat in 1837 (!) is opgericht en zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld tot een platform en ecosysteemorganisatie.

Voor wie zich in 2,5 uur wil laten bijpraten over nieuwe manieren van organiseren in een informatiesamenleving is deze masterclass van Ard-Pieter de Man absolute een aanrader.

1 reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (725)
Contact