Impact van de coronacrisis op de digitale transformatie (tussenresultaten)

door Marco Derksen op 7 mei 2020

Veel organisaties zitten midden in of zijn net gestart met hun digitale transformatie. De coronacrisis legt in korte tijd bloot welke organisaties wel en welke organisaties niet de digitale vaardigheden van de medewerkers en de ICT-infrastructuur op orde hebben. Deze week vroeg ik via LinkedIn, Twitter en via Whatsapp aan mijn netwerk waar zij met hun organisatie staan. De vragenlijst en de (voorlopige) resultaten zijn live te volgen:

Interessant is dat als je op deze manier de tussenresultaten live deelt met het publiek, dat daar ook direct feedback op komt. Zo heeft Mark Jansen de tussenresultaten bekeken van de open vragen en komt tot een aantal eerste observaties.

Meest opvallend: de grootse verandering nu zit vooral in de andere manier van vergaderen (invloed van groot aandeel zakelijke dienstverlening). Daar zit toekomstperspectief in: veel mensen geven aan dat zo te willen houden. Duurzaamheid, effectiviteit zijn dan de sleuteltermen. Men is ook verrast door de snelheid, wendbaarheid, aanpassingsvermogen van mensen, alles draait door, onder druk worden dingen vloeibaar.

Wat mensen zelf doen: veel online vergaderen, thuiswerken, aandacht voor communicatie en verbinding. De balans thuis/werk is lastiger, sommige mensen nemen meer tijd/leggen de lat lager. Minder afleiding wordt als heel prettig ervaren. Opmerkelijk: Mensen vinden vooral zichzelf heel wendbaar.

Wat we moeten vasthouden is interessant. Een scan van de antwoorden levert op: meer blended vormen (in inhoud, maar ook in manier van werken dus meer afwisseling on- en offline en kantoor en thuis), minder reizen, digitaal vergaderen, effectiever werken. Hoe we dat moeten doen? Vooral gewoon doen!

Mark’s overall indruk: vrijheid en flexibiliteit zijn winstpunten, online en thuis werken blijkt dus tóch gewoon te kunnen, videovergaderen is hét centrale ding (is effectief maar ook vermoeiend), zelf is men lekker wendbaar. Na de crisis wil men graag meer blended werken en minder reizen. Opvallendste verliezer van de crisis lijkt de vergadering/afspraak op één plek te zijn, dat zou wel eens blijvend anders kunnen zijn. En niet onbelangrijk: ‘niet lullen maar poetsen’ zou het devies moeten zijn als het land weer opengaat.

De resultaten van de vragenlijst roepen natuurlijk de vraag op of er verschillen zijn per sector. Stepf Lohr analyseerde de data en kwam tot een aantal aardige inzichten. Overall ligt de grootste uitdaging volgens de respondenten bij acties (processen, mindset en gedrag) en mensen (skills) dat significant afwijkst van samenwerking en technologie.

Met dank aan de hulp van mijn collega’s Arne Keuning en Stef Lohr!

To be continued

7 reacties

Dag Marco, ter info
In het kader van mijn PhD (gevolgen van digitale technologie voor administratieve werkgelegenheid, TiU / promotor Ton Wilthagen), ben ik een nieuw deelonderzoek gestart waarin ik kijk naar de gevolgen van een snelle IT-implementatie (door een ingrijpende externe gebeurtenis) op een organisatie (voor taken en voor medewerkers). Uitvoering start eind mei bij diverse gemeenten. Te volgen op mijn website.
Groeten van Ineke

Beantwoord

Als het hebben over de impact van de corona-crisis op de digitale transformatie, en dat met name in het onderwijs, dan is er iets dat me steeds meer verbaast…
We hebben het niet voor niets over een digitale transformatie; die de samenleving wereldwijd ondergaat. Het onderwijs zou iets van die transformatie moeten weerspiegelen; maar het onderwijs legt accent op media terwijl die media slechts een deel vormen van die grote digitale transformatie.
Dus pleit ik ervoor dat die aanjager van de digitale transformatie: de technologie structureel aan bod komt in het onderwijs. Hier meer: https://www.mediawijzer.net/wegwijs-in-informatie-deel-9-where-is-the-life/

Beantwoord

Wat bedoel je precies Roeland? Dat er meer aandacht voor de technologie moet zijn in het onderwijs?

Beantwoord

Profielfoto
Hermannus Stegeman op schreef:

Wat mij opvalt is de nadruk op vergaderen (vaak overleggen).Waar het met de digitale transformatie vooral over gaat, is over digitaal samenwerken. Dat gaat veel verder dan enkel overleggen/vergaderen. Dat onderscheid mis ik. Juist Covid-19 geeft volgens mij een impuls aan digitaal samenwerken.

Beantwoord

Beantwoord

Een jaar geleden gaf Ed Sander een webinar voor nexxworks over de (versnelling van) innovatie tijdens de lockdown in China in de eerste maanden van de covid-19 crisis. Het is interessant om terug te kijken en te beseffen hoe het westen veel van deze patronen in een langzamer tempo volgde:

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact