Digitale Transformatie van Philips

door Marco Derksen op 26 september 2019

Philips CEO Frans van Houten was begin deze maand te gast bij Buitenhof. Hij sprak met interviewer Pieter Jan Hagens onder andere over de transformatie van Philips naar een gezondheidstechnologiebedrijf. Onder het leiderschap van Frans van Houten heeft Philips vanaf 2015 een belangrijke transformatie doorgemaakt van een breed elektronicaconcern naar een gefocust gezondheidstechnologiebedrijf. Een transformatie waar buitenstaanders destijds van dachten dat het nooit zou lukken.

Het is natuurlijk nog even afwachten of Philips zich staande weet te houden tegen giganten als Apple, Google en Samsung die zich inmiddels ook begeven op het gebied van gezondheidstechnologie, maar het lijkt vooralsnog een succesverhaal. Sterker nog, deze maand verscheen The Transformation 20 van Innosight (via HBR) waar Philips op plek nummer 20 staat!

Om een ​​beter inzicht te krijgen in de dynamiek van organisatietransformaties, heeft Innosight een methodiek ontwikkeld om transformaties te evalueren. Daar waar de meeste ranglijsten afhankelijk zijn van statistieken zoals omzet, marktwaarde of subjectieve beoordelingen zoals “meest innovatief”, heeft Innosight alle bedrijven in de S&P 500 en de Global 2000 gescreend op categorieën als nieuwe groei en financiele resultaten. Philips staat dit jaar op positie 20 in deze lijst met maar liefst 65% omzet uit nieuwe diensten en producten:

“Afscheid nemen van ‘Licht’ was een belangrijke, historische keuze. Van een gedifferentieerd bedrijf met heel veel activiteiten kunnen we nu de innovatiekracht van Philips helemaal toespitsen op het verbeteren van de gezondheid van mensen.” aldus Van Houten in Buitenhof eerder deze maand. Philips is en blijft zodoende een ‘uitvinders-bedrijf’. Volgens cijfers van het European Patent Office is Philips in 2018 de Nederlandse koploper met 1.617 van de patentaanvragen. Het overgrote deel van de aanvragen van Philips is gericht op ‘medische technologie’. “We investeren jaarlijks 1,8 miljard euro in onderzoek en ontwikkeling (bijna 10 procent van de omzet, red.). Nu maken we fantastische producten zoals een futuristische operatiekamer waarin we kunnen opereren zonder te snijden. Dus als we een hartklep moeten inbrengen doen we dat via een katheter via de lies en kun je de volgende dag weer naar huis. Dat is Philips-technologie uit Eindhoven.” aldus Van Houten.

Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik het interne transformatieproces van Philips onvoldoende ken, maar vandaag las ik bij Rogier Schmit dat hij Philips al langer als voorbeeld noemt van een succesvolle transformatie: “Sinds ik een keer naar het transformatie verhaal van Philips topman Frans van Houten mocht luisteren, heb ik dit als standaard antwoord geprogrammeerd; van hardware producent naar zorg dienstverlener, in 5 jaar tijd. Een jaar per managementlaag. Wat goed om Philips vervolgens terug te vinden in de wereldwijde top 20 van succesvolle transformaties van Innosight.”

Hoog tijd om mij eens wat meer te verdiepen in de transformatie van één van Nederlandse bedrijfsiconen!

7 reacties

Philips is ook één van de cases in het boek Designed for Digital van Jeanne Ross:

Dossier:

HealthSuite Digital Platform (hsdp.io)
https://www.hsdp.io

De plug&play-organisatie: digitaal transformeren bij Philips
https://www.marketingfacts.nl/berichten/de-plugplay-organisatie-digitaal-transformeren-bij-philips

Hans de Jong bij BNR: “Coronacrisis versnelt de digitale transformatie van de zorg”
https://www.philips.nl/a-w/about/news/archive/standard/about/news/articles/2020/20200417-hans-de-jong-bij-bnr-coronacrisis-versnelt-de-digitale-transformatie-van-de-zorg.html

Frans van Houten (Philips) over digitale transformatie: ‘Be bold’
https://itexecutive.nl/leiderschap/frans-van-houten-philips-over-digitale-transformatie-be-bold/

Marketing als onderdeel van de digitale transformatie van Philips
https://www.emerce.nl/cases/zo-is-philips-tot-een-volwassen-martech-stack-gekomen

Het strijkijzer voorbij: Philips’ transformatie is nu voltooid
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/28/het-strijkijzer-voorbij-philips-transformatie-is-nu-voltooid-a3988446

Beantwoord

Beantwoord

Gisteren het webinar ‘Designed for Digital: How to Architect Your Business for Sustained Success’ gevolgd met als case study de digitale transformatie van Philips met gastspreker Conrad Smits, Customer obsessed driver of growth and performance van Philips.

Enkele links die werden gedeeld tijdens het webinar:

Update:

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact