Digitale transformatie te weinig op klant gericht?

door Marco Derksen op 15 november 2017

In de afgelopen drie jaar heeft in Nederland 83 procent van de bedrijven geïnvesteerd in digitalisering, terwijl slechts 23 procent daarmee een omzetverbetering heeft gerealiseerd. Te vaak is de focus gericht op interne procesoptimalisatie en te weinig op klantgericht denken. Dat blijkt uit de afgelopen week gepubliceerde Global Pricing & Sales Study 2017 (pdf) van het strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners.

Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet eerder had gehoord van zowel het onderzoek als het bureau, maar de centrale onderzoeksvraag triggerde me wel: richten organisatie zich wel op de juiste initiatieven bij digitale transformatie?

Het onderzoek naar digitale transformatie is uitgevoerd onder 1.925 respondenten afkomstig uit diverse industrieen in 40 landen in de periode juli-augustus 2017. De onderzoekers hebben het overigens niet over digitale transformatie, maar over digitalization waarmee ze de verandering bedoelen van business modellen en processen ten gevolge van digitale technologieen. Interessant resultaat is dus dat de meeste organisatie waarbij de digitale transformatie is mislukt, vooral hebben geinvesteerd in de verkeerde initiatieven. De meeste impact volgens de onderzoekers, hebben initiatieven die zich richten op gebruik van (big) data om prijsstelling te optimaliseren en het monetizen van digitale producten. Oftewel, de klantgerichte initiatieven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (966)
Contact