Anna, doe dit niet!

door Marco Derksen op 25 juli 2017

Modevlogger en presentatrice Anna Nooshin heeft zich de hoon van veel volgers op de hals gehaald met een post over de duurzame bedoelingen van Shell. Haar volgers op Instagram verwijten haar zich voor het karretje van ‘vervuiler’ Shell te laten spannen. Alle goede bedoelingen ten spijt, als medewerkers van het betrokken PR-bureau Speak Easy Agency proberen de discussie een positieve wending te geven loopt het helemaal uit de hand en krijgt de case aandacht in diverse media waaronder de Volkskrant, RTL, Vice, Colourful Rebel, De Beste Social Media en Mediacourant.

Deze case gaat in ieder geval mee in de colleges social media, en dan vooral als voorbeeld hoe het niet moet!

Opinie-artikel van Loes Reijmer in de Volkskrant:

Een korte persoonlijke analyse op YouTube:

Voor wie de berichten zelf wil analyseren, hierbij het document (pdf) met reacties.

Op LinkedIn een goede analyse van Jacob Schaap:

Nadat Anna Nooshin samen met een aantal andere influencers foto’s deelt poserend met een fles van gerecycled plastic gaat het weer eens ouderwets los in hip Amsterdam. De fles is namelijk een initiatief van The Plastic Bank en zij worden weer gesponsord door Shell, nummer 6 vervuiler van de wereld. Vrij snel na het plaatsen van de foto komt Motherboard met een cynisch artikel over influencers en grote merken waarna Anna’s Instagram account vol stroomt met negatieve reacties.

Als het verantwoordelijke PR bureau de schade probeert te beperken door zelf positieve reacties onder de foto te plaatsen duikt ook de Volkskrant met gestrekt been de discussie in. De meeste fans van Anna Nooshin begrijpen de commotie niet. “Nou en???”, “Het is toch juist goed dat een multi-national als Shell iets tegen vervuiling probeert te doen?”

Inmiddels is het hele voorval oud nieuws, maar hier ligt een les over geloofwaardigheid. Shells bijdrage aan het milieu in de vorm van The Plastic Bank is een voorbeeld van Greenwashing. Een strategie die wordt toegepast door vervuilende bedrijven die geen grote investeringen willen doen om hun eigen vervuilende beleid te verbeteren, maar in plaats daarvan een paar ton tegen een stichting aan gooien om de publieke opinie naar hun hand te zetten.

Shell kan dankzij het steunen van The Plastic Bank rustig naar olie boren op de Noordpool omdat het lijkt alsof ze zich inzetten voor een schone oceaan. Voor wat zakgeld verspreiden influencers dat bericht en zorgen ze ervoor dat werelds grootste vervuilers ‘household names’ blijven. Het gaat dan niet alleen om Anna Nooshin, maar net zo goed om Willie Wartaal die als posterboy voor ING de aandacht afleidt van de North Dakotha Pipeline, om nog maar eens voorbeeld te geven.

Zodra je volgers hebt, heb je een verantwoordelijkheid. Neem die dan ook!

En voor wie denkt dat negatieve aandacht ook aandacht is, moet voor de aardigheid ook maar eens in Google zoeken op Anna Nooshin:

En als je dan kritiek krijgt, hoe ga je er dan als social media deskundige mee om? Niet zo dus:

En het was nog dagen onrustig in de social media…

Foto: Screenshot RTL Boulevard

4 reacties

Beantwoord

Beantwoord

Op LinkedIn een terechte vraag over hoe het beter had gekund. De reactie van Anna op de eerste kritische reacties was prima. Had wellicht wat sneller gekund, maar ik kan niet beoordelen of ze daar uberhaupt voor in de gelegenheid was. Waar het mijn inziens echt fout gaat en dat hadden ze als professioneel PR-bureau kunnen inschatten, zijn de reacties van bureaumedewerkers. Die hadden ofwel achterwege moeten blijven ofwel transparant. Dus met duidelijke vermelding dat ze betrokken zijn bij de campagne.

Zoals gezegd, deze case gaat mee in de colleges zodat studenten kunnen leren van de fouten van professionals.

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact