Retailers zijn de weg kwijt, maar wie wijst ze de weg?

door Marco Derksen op 27 oktober 2014

Retail-is-aan-grondige-makeover-toeIn aanloop naar de het nieuwscafé van Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio deze week met als thema Retail in 2020, schetste het Financieele Dagblad afgelopen zaterdag het huidige winkellandschap in Nederland.

In het artikel Retail is aan grondige make-over toe van Wouter Keuning komen achtereenvolgens Hans Eysink Smeets, Frank Quix, Alexander Heijkamp en Cor Molenaar aan het woord. De boodschap van de retaildeskundigen is duidelijk: het aantal winkels zal de komende jaren verder afnemen, de leegstand neemt toe en de winkeliers moeten sneller met de tijd mee. Het antwoord op de vraag hoe winkeliers hier mee moeten omgaan is minder duidelijk. Het wemelt inmiddels van de onderzoeken, initiatieven en programma’s om winkeliers klaar te stomen voor de toekomst. Branchevereniging Inretail is zeer actief en betrokken bij veel van die, elkaar deels overlappende, projecten zoals onderzoeksprogramma Shopping2020, het onderzoek Retail2020 en projecten met namen als Het Nieuwe Winkelen en De Nieuwe Winkelstraat. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de onderzoeksinitiatieven van commerciële adviesbureaus, opleidingsinstituten en brancheverenigingen als Platform Binnenstadsmanagement.

Om eerlijk te zijn snap ik het wel dat de retailers het inmiddels ook niet meer weten. Want wie ziet door de bomen nog het bos en wijst de retailer de weg?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (966)
Contact