Blog:

Zijn jongeren echt verslaafd aan social media?

door Marco Derksen op 21 november 2015

CBS: Een op de zes jongeren zegt verslaafd te zijn aan sociale media

Gisteren publiceerde het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) de paper Jongeren over social media (pdf). Het persbericht, en dan vooral de titel van het persbericht, is massaal opgepakt door met name de traditionele media.

Dat sociale media een belangrijke rol spelen in het leven van jongeren is inmiddels wel bekend. Bijna alle jongeren van 12 tot 25 jaar maken gebruik van sociale media zoals Facebook, WhatsApp, Instagram, Skype en/of YouTube. Ruim de helft van hen is hier gemiddeld 1 tot 3 uur per dag mee in de weer, een vijfde doet dit 3 tot 5 uur, en bijna 10 procent is dagelijks 5 uur of langer actief op sociale media. Dat sociale media leuk zijn en dat het een gemakkelijke manier is om in contact te blijven met anderen zijn de belangrijkste redenen voor dit actieve gebruik. Vooral 12- tot 18-jarigen, meisjes en niet-westerse allochtonen brengen veel tijd op sociale media door. Cijfers die op de meeste marketingblogs al eerder werden gepubliceerd naar aanleiding van bijvoorbeeld het periodieke social media-onderzoek van Newcom Research & Consultancy.

Uit de paper van CBS blijkt verder dat sociale media het leven van het merendeel van de jongeren niet lijkt te beheersen. Vrijwel alle jongeren hebben liever face-to-face contact dan contact via sociale media. Iets minder dan een vijfde van de jongeren zegt verslaafd te zijn aan sociale media. Over het algemeen hechten 12- tot 18-jarigen meer waarde aan sociale media dan 18- tot 25-jarigen en meisjes meer dan jongens. Hoewel jongeren actief gebruik maken van sociale media, ervaart de meerderheid geen invloed ervan op het concentratievermogen en uiteenlopende levensaspecten, zoals school- of studieresultaten, werk en nachtrust. Het contact met familie en vrienden vormt hierop een uitzondering. Een kleine meerderheid vindt dat sociale media een positieve uitwerking hebben op deze contacten. Volgens jongeren die wel een invloed ervaren op andere levensaspecten is dit vooral negatief van aard. Zij zien sociale media veelal als een afleiding die hen regelmatig van hun (huis)werk of uit hun slaap houdt.

Dat de traditionele media (inclusief het jeugdjournaal) voor de verslaving aan social media onder jongeren uitlicht is typerend. Zouden de betreffende journalisten en redacteuren van deze media het rapport uberhaupt wel hebben gelezen of hebben ze zich beperkt tot het persbericht? Opmerkelijk is ook de blog van de doorgaans goed geinformeerde Tadek Solarz die zich afvraagt waarom marketingblogs als Frankwatching en Marketingfacts niet hebben geschreven over het onderzoek van CBS. Niet bewust. De trendcijfers zijn zeker interessant maar niet nieuw. En laten we eerlijk zijn, als we in het persbericht social media zouden vervangen door stripboeken of televisie kijken, krijgen we dan niet allemaal een deja vu naar onze eigen jeugd?

Er is wel wat anders aan de hand in mijn optiek, maar dat heeft niets met leeftijd te maken maar vooral met het feit dat we altijd en overal connected zijn. Het aantal prikkels dat we ontvangen neemt exponentieel toe en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden als ook het Internet of Everything definitief zijn intrede zal doen. Welke impact heeft dat op ons concentratievermogen? Welke vaardigheden moeten we ontwikkelen om ruis van het signaal te onderscheiden? Helaas geeft daar het persbericht van CBS geen antwoord op. We moeten vooral onze kinderen beschermen tegen social media door ze voor het slapen gaan hun mobieltje af te pakken. Yeah, right!

1 reactie

Twee citaten die ik ergens tegenkwam:
“Juvenoia: Every generation believes that the generation before was too rigid and conservative—and the generation after too wild and out-of-control.” http://time.com/19818/whats-really-wrong-with-young-people-today-juvenoia/

“68% van alle nog overgebleven journalisten gebruiken media bias en hyperbool om hun baan te behouden nu advertentie inkomsten teruglopen. Ze doen dat, zo wijzen studies uit, in 83% van de gevallen, door andere vormen van nieuwsgaring stelselmatig zwart te maken. Verschillende keren is door internationale organisaties gewaarschuwd voor uitholling. “Vroeger, in de jaren van wederopbouw, waren er goed opgeleide integere journalisten zoals Joris Luyendijk. Maar de kranten en bij de televisie van tegenwoordig zijn door bezuinigingen alleen nog maar randdebielen die soundbite journalistiek doen.” zei iemand ooit daarover. “Ze zijn alleen hun overbodige baantje aan het beschermen”. Nou valt hier het een en ander te nuanceren. Heus niet alle journalisten slecht maar toch heeft deze uitholling een verontrustend effect op het vertrouwen in de pers: https://othersociologist.files.wordpress.com/2014/08/public-confidence-in-leaders.png
Tot zover het onderzoek.

@marco Wel goed dat je nog niet zo cynisch bent als ik als het gaat over de rol van dit soort journalistiek in beeldvorming. 🙂

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact