Exponentiële organisaties zijn 10x sneller, beter en goedkoper

door Marco Derksen op 13 oktober 2014

Eind vorige maand was Yuri van Geest de eerste spreker bij Media Villa Arnhem. Zijn boodschap was duidelijk. Organisaties moeten zich anders organiseren in deze snel veranderende tijd. Doen ze dat niet, dan zullen ze niet overleven. Samen met Salim Ismail en Mike Malone bestudeerde Van Geest ruim 100 startups en interviewde tientallen CEO’s van de snelstgroeiende organisaties waarbij ze kwamen tot een overzicht van organisaties die opmerkelijk goed presteren. Wat zijn de kenmerken van deze organisaties en wat kunnen andere organisaties daar van leren?

exo_04

Organisaties die minimaal 10 keer beter presteren dan gemiddeld noemen de auteurs exponentiële organisaties. We hebben het dan over organisaties die 10 keer sneller kunnen produceren, 10 keer betere producten leveren of 10 keer grotere winst per werknemer maken dan de gemiddelde organisatie in hun branche. Deze exponentiële organisaties blijken in de praktijk aan minimaal 4 succesfactoren te voldoen van de 10 kritische succesfactoren die de auteurs hebben geïdentificeerd. Zo hebben alle exponentiële organisaties een helder geformuleerd antwoord op de waarom-vraag van de organisatie die ze Massive, Transformative Purpose (MTP) hebben genoemd. Een hoger doel om iets radicaal te veranderen, de wereld te verbeteren. Vervolgens maken ze onderscheid in intern en extern gerichte succesfactoren. De externe succesfactoren zijn resp. Staff on demand, Community & crowd, Algorithms, Leveraged assets en Engagement (SCALE). De interne succesfactoren zijn resp. Interfaces, Dashboards, Experimentation, Autonomy en Social technologies (IDEAS).
exo_02

In een interview met Elsevier gaat Van Geest in op de geheimen van exponentiële organisaties als Airbnb, Uber, Netflix, Tesla, Quirky, Whatsapp, Waze en Xiaomi. De zes geheimen die hij noemt zijn: formuleer een hoger doel, maak personeel on demand, benut gemeenschap en crowd, gebruik algoritmes, benut andermans bezittingen en creëer betrokkenheid. Van Geest geeft aan dat het makkelijker is voor startups om een exponentiële organisatie te worden, maar dat het zeker ook mogelijk is voor organisaties als Coca Cola en UPS om stappen te zetten naar een exponentiële organisatie.
exo_03

Het raamwerk van 10 kritische succesfactoren van exponentiële organisaties hebben de auteurs vertaald naar een online vragenlijst om het exponentiële quotiënt te bepalen van een organisatie. Het betreft een lijst van 21 vragen waarbij iedere vraag 1-4 punten oplevert en de max. score voor een organisatie 84 punten bedraagt. De exponentiële organisaties die de auteurs hebben onderzocht scoren tussen de 55 en 84 punten. Zelf heb ik Marketingfacts getoetst aan de hand van het raamwerk en kom tot 48 punten.

Morgen wordt het boek Exponential Organizations: Why new organizations are ten times better, faster, and cheaper than yours (and what to do about it) gelanceerd. Ik heb als relatie van de auteurs het concept van het boek al mogen lezen en kan het alle bestuurders, managers en consultants die zich bezig houden met organisatie-veranderingen aanbevelen. Naast een heldere toelichting op waarom het noodzakelijk is dat organisaties moeten veranderen, laat het aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe organisaties kunnen veranderen. Niet alleen startups en kleine organisaties, maar ook middelgrote en grote internationale organisaties.

Exponential Organizations is niet het eerste boek dat deze noodzakelijke organisatie-veranderingen beschrijft. Zo zijn er veel raakvlakken met boeken als The New Digital Age: Reshaping the Future of People, Nations and Business van Eric Schmidt en Zero to one: Notes on Startups, or How to Build the Future van Peter Thiel. Ook is het raamwerk met 10 kritische succesfactoren niet nieuw als benadering voor het concretiseren van een stappenplan om te komen tot een nieuwe organisatie. Zo heeft ons eigen 7i-model veel raakvlakken met de eerder genoemde 10 kritische succesfactoren. Toch is Exponential Organization een uniek boek omdat het naar mijn inziens het eerste boek is dat alle aspecten combineert. Het kijkt naar zowel interne als externe succesfactoren en weet dit te vertalen naar een praktisch raamwerk waarmee bestuurders, managers en consultants aan de slag kunnen!

Video: Salim Ismail @ Exponential Finance 2014

14 reacties

Dit boek is inmiddels al gebombardeerd tot:
– Best Business Book of the Year 2014 door Frost & Sullivan
– Best Book of the Month door Amazon
– Al 4 maanden een Bestseller op Amazon op meerdere categorieen (Entrepreneurship, Management, Innovation) in de pre-order fase na onze lancering in New York via CNBC in juni 2014

Morgen lancering via CNBC live op TV, GigaOm, Forbes en later ook Business Week, Wired, Inc en CNN.

Lancering in Europa wordt op 19 en 20 november tijdens de Singularity University Summit Europe gedaan in DeLaMar Theater in Amsterdam.

Het boek is het eerste holistische boek over innovatie die alle baanbrekende boeken inzake Lean Startup, Why, Zero to One, How Google Works, Holacracy, OKRs, Crowd Companies, Second Machine Age, Zero Marginal Cost Society allemaal combineert en vervolgens nog veel verder en dieper gaat. En dat voordat 90% van al deze boeken uitkwamen. We begonnen bijna 3 jaar geleden.

Beantwoord

Beantwoord

Dank. Silicon Valley komt voor het eerst in zulke aantallen en kwaliteit naar Nederl. Neusje van de zalm inzake alle exponentieel groeiende technologieen.

Beantwoord

To determine our new framework for Exponential Organizations – applicable to start-ups, mid market companies and corporates – we implemented the following methodology:
1. Read all the important books on Innovation and Technology of the last 25 years (Hamel, Johansson, Collins, Prahalad, Porras, Hagel, Seely Brown, Christensen, Cusumano, Kim, Hoffman)
2. Brainstorm about our own future organizational model based on our experiences as a team (Salim, Yuri, Mike and Peter)
3. Interview 70 world class entrepreneurs, thinkers and visionaries about innovation and entrepreneurship (Forbes, Huffington, Andreessen, Anderson, Rosedale, Milken)
4. Research around 100 exponential startups, mid market companies and corporates across the world and look for patterns in their data
5. Leverage foundational startup research like Aileen Li on Unicorns – billion dollar software startups in the last 10 years
6. Ratify our framework twice with the executive team members of different Fortune 50 companies during the I.P.P.
7. Involve key core faculty of Singularity University for technological domain expertise and future projections

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Jochem Koole op schreef:

Mooi!

Drie vragen (aan Yuri):

1) Ik heb het artikel gelezen en de presentatie op SlideShare bekeken, maar mij is nog niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met algoritmes. Kun je dat toelichten?

2) Ik snap de exponentiële groeicurve en ben het daar (met alle bewijslast) ook mee eens, maar… die curve is ook een S-curve, toch!? De aanloop is lang, dan stijgt de lijn exponentieel en vervolgens vlakt hij weer af. Een organisatie kan niet exponentieel blijven groeien, toch!?

3) Een paar maanden geleden publiceerde SU i.s.m. Deloitte onderstaande infographic. Links in beeld zie je de ‘human factor’ staan. Wat mij betreft betekent dit, dat – net als met alles – mensen uiteindelijk bepalen wat ze doen met al deze technologische mogelijkheden en mensen uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor exponentiële groei van een organisatie. Komen zij niet in beweging, dan gebeurt er niets. Hoe kijk jij hier tegen aan?

Infographic Deloitte 5a.indd

Beantwoord

@Jochem: Je stelt 3 vragen aan Yuri. Even vooruitlopend op zijn antwoorden:

1) Algoritmes maken het verschil. Een goed voorbeeld vind ik nog altijd Google met het Pagerank algoritme, dat daarmee AltaVista in korte tijd verslaat. Of Uber met hun dynamische pricing algoritme. Of Amazon en Netflix met Recommendations.

2) Het zijn uiteindelijk inderdaad S-curves. Wat deze organisaties doen, is zodra afvlakking dreigt er weer een nieuwe exponentiële curve overheen leggen. Zie artikel ‘Adding layers to the cake’: http://jeff.a16z.com/2012/01/18/a-recipe-for-growth-adding-layers-to-the-cake/

3) Lijkt me ook. Een nieuwe technologie verandert in beginsel niets. Het gaat om de toepassing daarvan waarbij design essentieel is. Gedragsverandering is en blijft zeer moeilijk. Daarom zal een nieuwe technologie alleen aanslaan als het een groot probleem oplost en/of een zeer kleine inspanning van de gebruiker vraag. Het BJ Fogg’s behavioral model helpt mij goed hierbij.

FBM

Beantwoord

Profielfoto
socialmediacenternl op schreef:

Leuke reacties om de inhoudelijke voorzetten van Yuri. Zelf zie ik vooral een herhaling van 1970-1980. Apple en Microsoft zouden we dus nu (in het licht van het bovenstaande) als de exponentiele organisaties van de Digital Age kunnen aanwijzen? Daarbij wil ik nog opmerken dat de technologie versnelt, maar dat die snelheid relatief is. Ter illustratie: in 1995 zei Gates nog dat hij niet kon voorspellen waar het met de technologie heen ging, omdat alles razendsnel veranderde. Verder veel leuke overdenkers. Thanks!

Beantwoord

Beantwoord

Interessante vertelling/visie en ben en vind het goed verhaal. Toch speelt in mijn achterhoofd wel de (zelf)kritische vraag of het echt allemaal nieuw is al geloven we dit zelf oprecht. Want is Nederland dan niet een exponentieel bedrijf geweest in en daarna een overlevende gevestigde orde met diepe zakken geworden. En is dit niet het lot van elke tijdelijke vrije radicaal? Ofwel het wordt mainstream ofwel het / ze worden ingehaald. Niet of maar wanneer. Mijn enige feit dat ik dit op baseer is de wetenschap dat NL zijn rijkdom en voorspoed dankt aan 1 uitvinding. 1 en meer niet: de zaagmolen door Corneliszoon. Sneller zagen was sneller meer roven en plunderen. Dat deden we 10x sneller en alle toepassingen er van ook. Slavenhandel,opium, coca, peper, tulpenbollen, aardewerk etc etc. Het feit dat die man van paypall meer geld en verstand van tech heeft dan god maakt dat hij dit kan doen. Maar dit alleen omdat het kan, niet omdat hij iets anders doet of denkt. Lucky shot net als evolutie en hij is de poster boy. Niet meer niet minder denk ik maar ik wil best met het ruilen. Dat dan weer wel.

Beantwoord

Eind dit jaar komt er ook een top-100 van Nederlandse bedrijven volgens de ExO-score. Naar verwachting zullen de 8 Nederlandse bedrijven die nu ook in de wereldwijde lijst zijn opgenomen daar ook in terugkomen. Dit zijn 3D-printbedrijven Shapeways en 3D Hubs, vergelijkingssite Springest, betaalservice Adyen, uitleen-app Peerby, de kiosk-app Blendle, designstudio Studio Roosegaarde en website voor bestandenoverdracht WeTransfer.

Benieuwd welke bedrijven jullie denken dat er verder in de lijst zullen staan!

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (965)
Contact