Sustainiteit is het nieuwe modernisme

door Marco Derksen op 24 januari 2013


Afgelopen week was Michiel Schwarz op bezoek in Arnhem waar hij de aftrap deed van Flex-City, het jaarthema van Centrum voor Architectuur en Stedenbouw Arnhem (Via: Arnhem Direct).

Michiel Schwarz is een cultureel denker, innovator en strategisch consultant die samen met Joost Elffers in 2010 het manifest ‘Sustainism is the New Modernism‘ schreef. In dit manifest verkondigen Schwarz en Elffers de opkomst van een nieuw cultureel tijdperk, een verschuiving die ons van de moderniteit naar het tijdperk van ‘sustainiteit’ brengt. We zien de overgang naar een wereld waarin we meer connected, lokaal-gericht, digitaler en duurzamer zijn.

Zoals de auteurs van het manifest betogen, markeert ‘sustainism’ een verschuiving, niet alleen in denken en doen, maar in collectieve waarneming – van hoe we leven, zaken doen, eten, ontwerpen, reizen en communiceren, en hoe we omgaan met de natuur. In de twintigste eeuw – of we het ons bewust waren of niet – kreeg onze wereld vorm door modernistische waarden, van het ontwerp van onze steden tot onze huizen, technologieën en onze opvattingen over vooruitgang. Sustainism herschikt onze relatie met al deze dingen, verbindt ecologische vraagstukken met een bredere kijk op onze wereld.

1 reactie

Reblogged this on kwalitisme and commented:
Samenwerken is het nieuwe concurreren en klein het nieuwe groot. Hoe het verder ook genoemd wordt (het achtervoegsel 3.0 is erg in de mode nu, vandaag nog een lezing Innovatie 3.0 gehad van Volberda) is het in feite een roep om terug te gaan naar de samenleving zoals die in de jaren ’60 nog was. Gebaseerd op normen, waarden, vertrouwen, samenwerking, vakmanschap en een grote motivatie om er samen een mooiere en betere wereld van te maken. Als reactie op de overspannen samenleving van demand & control, de tot onzinnige proporties doorgevoerde regelgeving, en de overgang naar een samenleving van elkaar wantrouwende individualisten: zo geworden door kernprincipes van het Amerikaanse neo-liberale model: ieder voor zich, alleen maar verantwoordelijk voor het resultaat, oorlogskas voor zakendoen, en shareholder belang voorop (groot, groter, grootst).

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (965)
Contact